[onderzoek] 22 procent van de Nederlandse supermarkten heeft eigen bezorgservice
- Food-en-retail
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Food
- 6 nov 2017 @ 15:41
- Redactie Food en Retail
Ruim een op de 5 Nederlandse supermarkten beschikt over een eigen bezorgservice. Dat blijkt uit onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij gaat het om winkels van de supermarktketens Jumbo, Coop, Plus, Spar, Dekamarkt, Vomar en een aantal AH-franchisers. Veel van deze supers bezorgen de boodschappen - met hun eigen bezorgservice - vanuit het eigen filiaal bij de klant thuis. In totaal hebben 860 van de in totaal 3.893 onderzochte Nederlandse supermarkten een eigen bezorgdienst. Plus is koploper met 248 filialen met een eigen bezorgdienst.
Albert Heijn, Deen en Hoogvliet bezorgen de boodschappen ook al enige tijd aan huis. Echter, bij deze ketens vindt bezorging plaats vanuit een centraal distributiecentrum. De individuele filialen hebben daarom geen eigen bezorgdienst. Picnic werkt niet met fysieke supermarkten. Aldi, Boni, Dirk, Emte, Jan Linders, Lidl, MCD, Poiesz en Nettorama bezorgen überhaupt nog niet aan huis.
28% van de supermarkten is een afhaalpunt
Van alle Nederlandse supermarkten fungeert 28% als een pick-up point waar consumenten de boodschappen kunnen afhalen, meldt het onderzoek van Boodschappenspot. Daarbij neemt Jumbo met 350 afhaalpunten een belangrijk aandeel in.
Supermarkt die zelf bezorgt is flexibeler
Een rondvraag leert volgens de onderzoekers dat supermarkten met een eigen bezorgservice vaak flexibeler zijn en een meer persoonlijke service kunnen bieden. Voor 'het oude vrouwtje' dat nét buiten het bezorggebied valt, zal een lokale Coop of Plus snel een uitzondering maken. En even een belletje naar de lokale Spar met de vraag of WC-papier aan de bestelling toegevoegd kan worden, is vaak gewoon mogelijk. De bezorger die vanuit een centraal distributiesysteem wordt aangestuurd is daarentegen vaak accurater qua bezorgtijd en volledigheid van de bestelling.
Bezorgkosten variëren van €0 tot €6,95
De bezorgkosten van Nederlandse supermarkten variëren sterk. Wie de boodschappen in de avond laat bezorgen door Albert Heijn is het duurst uit. De bezorgkosten bedragen dan €6,95. Spar en Deen bezorgen gratis aan huis bij besteding vanaf respectievelijk €50 en €40 aldus Boodschappenspot, de online supermarkt vergelijker.
Verantwoording
Bij het onderzoek is gekeken naar de volgende supermarkten: Albert Heijn, Aldi, Boni, Coop, Deen, Dekamarkt, Dirk, Emte, Hoogvliet, Jumbo, Jan Linders, Lidl, MCD, Plus, Poiesz, Spar, Nettorama en Vomar. Uitgangspunt is de informatie die op de website van de supermarkt gegeven wordt. (PvWK, bron: Boodschappenspot)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- supermarktketens
- AH
- bezorgdienst
- Nederland
- Albert Heijn
- Plus
- Coop
- Boodschappenspot
- Spar
- distributie
- research
- Plus
- Jumbo
- retail
- Dekamarkt
- supermarkt
- winkel
- Vomar
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing