[boxtoernooi] Beursgang HelloFresh goed voor 318 miljoen euro - 'Marketing is alles'

[boxtoernooi] Beursgang HelloFresh goed voor 318 miljoen euro - 'Marketing is alles'
  • Food-en-retail
  • 2 nov 2017 @ 11:44
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Maaltijdbezorger HelloFresh gaat vandaag in Frankfurt naar de beurs voor 10,25 euro per aandeel, waarmee in theorie 318 miljoen euro wordt opgehaald, maar in praktijk ten hoogste 277 miljoen. Van de aandelen die HelloFresh uitgeeft, is 19 procent vrij verhandelbaar. 53 procent is in handen van investeringsmaatschappij Rocket Internet. Marketing is alles, zo zie je als je de omzet van de maaltijdbezorgers in Nederland afzet tegen de reclamekosten.

HelloFresh haalt ruim 50% van zijn omzet uit de VS. Het merk moet volgens Emerce zeker 77 euro betalen voor iedere nieuwe klant die het acquireert. Diezelfde klant genereert vervolgens in de drie daarop volgende jaren 250 euro aan omzet. Marketing staat zoals bij alle grote maaltijdbezorgers in hun 'boxtoernooi' -waarover een mooi dossier op dit platform ontstaat- centraal.

Om 318 miljoen te cashen in Frankfurt, moeten de begeleidende banken eerst de optie op 'overtoewijzing' toepassen. De beursgang zou daardoor in eerste instantie ten hoogste 277 miljoen kunnen opleveren. Met het geld meldt HelloFresh verdere uitbreiding en nog meer marketingpower te willen realiseren.


('Marketing is alles', overzicht reclamekosten maaltijdbezorgers q1 en q2 /'17, bron: FD)

Er wordt wel eens gemopperd op de beperkte winstgevendheid van het merk. Daar stelt ABN Amro-analist Marc Hesselink in het FD tegenover dat de marges van HelloFresh prima zijn. 'Het bedrijf laat gigantische groeicijfers zien', reageert hij. De omzet verachtvoudigde tussen 2014 en 2016. Maar daarmee groeide ook het verlies in diezelfde periode, van €15 miljoen naar €93 miljoen vorig jaar. 'Je moet kijken naar winstpotentieel', zegt Hesselink, die onder meer ook maaltijdbezorger Takeaway volgt. 'HelloFresh maakt marges van 50% tot 60%. Dus van wat een klant betaalt voor zo'n box is de helft voor HelloFresh. Dát is interessant.'
(PvWK, bronnen: FD, Emerce en HelloFresh)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken