Miljoenendeal fiscus en Procter onder de loep

Miljoenendeal fiscus en Procter onder de loep
  • Food-en-retail
  • 8 nov 2017 @ 15:24
  • 13050 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • FoodPolitiek

Een lokale belastinginspecteur in Rotterdam heeft volgens dagblad Trouw in zijn eentje toestemming gegeven voor een miljoenenschikking met fmcg-gigant P&G, terwijl hij dat had moeten voorleggen aan een speciaal team van de fiscus. Dat meldt het medium op basis van onderzoek naar de Paradise Papers. Ook met partijen als Nike zouden deals zijn gesloten, waardoor de Nederlandse belastingbetaler achter het net vist.

'Paradise Papers' luidt de verzamelnaam voor 13,4 miljoen documenten en e-mails over belastingparadijzen. Door de toewijzing van betreffende belastinginspecteur kon de Amerikaanse multinational geadviseerd door advocaten- en accountantskantoren 676 miljoen dollar onbelast naar de Kaaimaneilanden doorsluizen. Hierdoor liep de Nederlandse schatkist omgerekend ruim 145 miljoen euro mis. Marketeers van bevoordeelde merken kunnen imago-schade tegemoet zien. De deals komen ook het vertrouwen in de bancaire sector niet ten goede. ‘De ruling had voorgelegd moeten worden’, zegt een woordvoerder namens de fiscus nu tegen de NOS. Of er vaker fouten worden gemaakt, kan de dienst niet zeggen. ‘Er is een goed ingericht team dat de rulings bekijkt.’

Staatssecretaris Menno Snel van Financiën kondigde woensdag aan dat 4.000 ‘rulings’ van de Belastingdienst met multinationals onder de loep worden genomen.

Intussen rijst de vraag of Nederland zich als vestigingsland niet meer kan profileren met infrastructuur, goed rechtsysteem, Schiphol, hoog opgeleid personeel, betrouwbare digitale mogelijkheden, goede nieuws- en leefvoorzieningen en beschaving in plaats van met belastingvoordeel en graaikansen. Je in zo'n land vestigen mag wat kosten. In de tijd van de Gouden Eeuw was 'hoog aangeslagen worden' zelfs een erekwestie.
(PvWK, bronnen: Trouw, NOS, B.I. en Distrifood)


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken