Omzet keurmerkfood stijgt met maar liefst 29 procent

Omzet keurmerkfood stijgt met maar liefst 29 procent
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2017 @ 11:18
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodDesignonderzoek

De omzet van levensmiddelen onder keurmerk is met 29 procent gestegen. Dit komt met name door de zeer forse groei van ASC en het Beter Leven keurmerk op Nederlandse foodartikelen. Het Beter Leven keurmerk is inmiddels met afstand het grootste keurmerk in de supermarktomzet geworden in 10 jaar tijd, gevolgd door biologisch. Onder andere in programma's als Lubach op Zondag werd aandacht gevraagd voor keurmerken, die je als vorm van beschaving kan zien. Hoewel vleeswaren de grootste groei laat zien, is vis nog steeds de categorie met het hoogste aandeel volgens Iri: ruim 65% van de totale bestedingen aan vis bestaat uit producten met het MSC of het ASC keurmerk.

De groei van keurmerkfood blijkt uit onderzoek van bureau Iri op basis van een studie naar keurmerken in supers behalve in Aldi en Lidl. ‘In 2015 groeide dit segment al met 16%. In 2016 met 27%. In het eerste half jaar van 2017 zet de groei door met een plus van 29%. De keurmerken realiseren samen een groei van € 370 miljoen in de eerste helft van 2017. Hierbij kent varkensvlees (vers en vleeswaren, red.) alleen al een groei van 172 miljoen euro. De groei is breed over alle keurmerken en alle categorieën’, aldus Iri op basis van de Monitor Keurmerken Retail. Iri levert op basis van kassagegevens van retailers en kwalitatief shopperonderzoek een combinatie van marktinformatie, specifieke analyses en adviezen, plus software om al die informatie makkelijk toegankelijk te maken. ''Fabrikanten in de FMCG-sector worden zo in staat gesteld om de juiste tactische en strategische keuzen te maken en te groeien.' Vandaar ook het keurmerkfood-onderzoek,.

Miljardengroei
De verwachting is dat voor heel 2017 de omzet in keurmerken met duurzaamheidsclaim stijgt naar 3,5 miljard euro. Alle categorieën laten een sterke groei zien in producten met onafhankelijk geborgde keurmerken, aldus het onderzoeksbureau. Veruit de grootste groei in het eerste half jaar van 2017 komt uit de categorie vleeswaren. Uit het onderzoeksrapport: ‘Aan vleeswaren met een keurmerk werd 143 miljoen euro meer besteed, een groei van maar liefst 309 procent. De varkensvlees ketens hebben het afgelopen jaar een belangrijke stap gemaakt in de verduurzaming van het assortiment doordat regulier assortiment wordt vervangen door producten met het Beter Leven Keurmerk’.

Ontwikkeling per keurmerk
Iri onderzocht de aanwezigheid van keurmerken ASC, MSC, Beter Leven, Biologisch, Fair Trade/Max Havelaar, Rainforest Alliance, UTZ, Label Rouge of Milieukeur. In onderstaande tabel (bron: Iri) is de ontwikkeling per keurmerk weergegeven. Je kunt je afvragen of resultaten representatief zijn voor de hele branche. In een markt die steeds meer aandacht heeft voor duurzaamheid en voor vlees en vis dat een verantwoorde(r) komaf kent, is de stijgende tendens echter ongetwijfeld significant. Keurmerkloos vlees of vis wordt door een grotere groep consumenten en producenten als aso gezien. Supermarkten met vitrines vol keurmerkloze vis of vlees bieden door de veranderende perceptie een treurige en nonchalante aanblik. Een foodkeurmerk wordt als beter voor mens, dier en planeet gezien en dat voegt waarde toe aan elk product. 
(bronnen: Iri, Disrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken