Voedingscentrum reageert op hype over 'gif-aardbei'

Voedingscentrum reageert op hype over 'gif-aardbei'
  • Food-en-retail
  • 9 nov 2017 @ 09:07
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodCommunicatie

Momenteel woedt een hype over meerdere gifstoffen in aardbeien, die de Nederlandse consument zouden bedreigen. De vruchten zouden tot zes keer meer bestrijdingsmiddelen bevatten dan andere fruitsoorten. Food&agri-marketeers zijn bezorgd over deze hype. Food expert Voedselveiligheid van het Voedingscentrum Wieke van der Vossen beantwoordt de vraag of je aardbeien nou wel of niet meer kunt eten.

Het oorspronkelijke bericht stond in Trouw. Dit dagblad heeft gekeken naar cijfers van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA). Van der Vossen: 'Uit steekproeven van de NVWA blijkt dat de aardbeien zijn bespoten met verschillende soorten bestrijdingsmiddelen. Aardbeien zijn een kwetsbaar product, daarom worden er vaak ook meer bestrijdingsmiddelen gebruikt dan op andere fruitsoorten. De NVWA kijkt per middel of er te veel van op een aardbei zit. Uit de steekproeven blijkt dat er geen normen worden overschreden.'

Volgens de food-expert is meer onderzoek nodig. Maar moet je aardbeien nu laten staan? Kunnen aardbei-marketeers voortijdig met vakantie? 'De cijfers geven geen aanleiding om nu acuut aardbeien te laten staan', zegt Van der Vossen namens Voedingscentrum.nl. 'Wel zijn er nog onzekerheden. Ook op andere groente en fruit kunnen immers bestrijdingsmiddelen zitten. Daarom is het belangrijk om te blijven variëren met verschillende fruit en groente.' Om minder bestrijdingsmiddelen binnen te krijgen is het volgens haar verstandig te kiezen voor biologische groente en fruit. In de biologische sector worden namelijk minder soorten bestrijdingsmiddelen ingezet en zijn de middelen die gebruikt worden van natuurlijke oorsprong. Deze groenten en fruit is te herkennen aan biologische keurmerken, zoals het Eko-keurmerk en Milieukeur. Wie als marketeer vanuit de markt denkt, kan deze tip bij de inkoop meenemen.
(bron: Voedingscentrum)

  

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken