Horeca in opstand tegen woekermarges en kapen van data door online platforms
- Food-en-retail
- 21 dec 2017 @ 10:33
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantMarketing
- 21 dec 2017 @ 10:33
- Peter van Woensel Kooy
Gastvrijheid moet wel leuk blijven, stelt Koninklijke Horeca Nederland in een woedende landelijke campagne die vandaag start. Deze dreigt te lijden onder de woekermarges die online bezorgdiensten en hotelboek-sites als Booking, Expedia, Iens en Thuisbezorgd hanteren. 'Stop de diefstal van gegevens van gasten.'
KHN komt op 21 december in actie tegen het machtsmisbruik van online platforms in de horeca. Horecaondernemers komen samen bij de Tweede Kamer in Den Haag. KHN biedt de leden van de commissie Economische Zaken en Klimaat vandaag een aangetaste pizza aan. Uit deze pizza is een slice van 13 procent gesneden. Die missende slice staat volgens de actievoerders symbool voor het deel dat marktpartijen zoals Thuisbezorgd.nl, Booking.com en Iens.nl al hebben ‘opgegeten’.
Financieel vetmesten
De platforms maken volgens de advertentie keihard misbruik van hun positie door steeds meer geld van horecaondernemers te vragen. 'En ondertussen worden uw gegevens ook nog eens achter gehouden.'KHN zegt de buik vol te hebben 'van online platforms die over de rug van horecaondernemers zichzelf financieel vetmesten. Dit gaat ten koste van gezond ondernemerschap en uiteindelijk ook van u als consument.' De jeugdige oprichter van Thuisbezorgd Jitse Groen staat intussen in de Quote 500.
Stop machtsmisbruik
Robèr Willemsen, voorzitter KHN, licht toe: ‘Deze actie van horecaondernemers geeft aan hoe eenzijdig de relatie met een partij als Thuisbezorgd.nl wordt ervaren. Met deze pizza maken we ons punt. Namelijk: stop machtsmisbruik van horecaondernemers. Andere Europese landen hanteren wel al wel een verbod op pariteitsclausules. Waarom dan in Nederland niet?'
Tariefstijging
Zoek-, boek- en bezorgplatforms blijven hun commissies volgens Willemsen verhogen. 'Zo heeft bezorgplatform Thuisbezorgd.nl haar commissie de afgelopen jaren sterk verhoogd. KHN wil dat de politiek horecaondernemers beschermt en een einde maakt aan deze vorm van machtsmisbruik. Betere regelgeving leidt tot eerlijke marktwerking en scherpere tarieven. Daar profiteert ook de gast van.'
Verbod op laagste prijsgarantie
Platforms stellen in hun contracten oneerlijke eisen aan horecaondernemers, signaleert de voorzitter. 'Zo mogen zij hun eigen hotelkamer, restaurant of maaltijd niet goedkoper aanbieden via hun eigen kanalen dan via het machtige platform. In veel Europese landen zijn deze zogenaamde laagste prijsgaranties al wettelijk verboden, in Nederland nog niet. De Nederlandse politiek kan en móet dit een halt toe roepen met een wettelijk verbod op dit soort contracten.'
Gevoelige kwestie
Eerder berichtte MarketingTribune al als eerste over de klachten over de volgens veel vakgenoten onbetamelijk hoge marges die reserveringssites afromen. Een gevoelige kwestie, zo bleek. Dat was toen Thuisbezorgd aankondigde het Nederlandse en Belgische deel van Just Eat over te nemen. Lees hier meer over geklaag over deze marges. De redactie ontving deze reactie van Thuisbezorgd over de marges die het bedrijf hanteert, namens Joris Wilson:
'De reactie over de marges die Thuisbezorgd.nl zou hanteren voor haar bemiddeling en de genoemde 19% is ver van de waarheid: Thuisbezorgd.nl rekent gemiddeld ongeveer 50% minder commissie dan het genoemde percentage. Een nuance op het uit de lucht gegrepen percentage zou de kwaliteit en objectiviteit van het artikel ten goede komen in onze ogen.'
Lees hier de oplossing die de Febo in petto heeft.
Kijk op khn.nl/vechtvoormijnpunt voor meer informatie.
Hieronder de advertentie die vandaag namens KHN verscheen.
(PvWK)
De advertentie van KHN vandaag in o.a. landelijke OV-krant Metro
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- marketing
- Just Eat
- Tweede Kamer
- macht
- woeker
- pizza
- slice
- marktpartij
- horeca
- Koninklijke Horeca Nederland in een woedende landelijke campagne die vandaag start. Deze dreigt te lijden onder de woekermarges die online bezorgdiensten en hotelboek-sites als Booking
- Expedia
- actievoerder
- online
- platform
- Den Haag
- misbruik
- Iens en Thuisbezorgd hanteren. 'Stop de diefstal van gegevens van gasten.' KHN
- food
- actie
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing