'Hudson's Bay overweegt verkoop Europese bezittingen'
- Food-en-retail
- 14 dec 2017 @ 14:48
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 14 dec 2017 @ 14:48
- Peter van Woensel Kooy
Warenhuisketen Hudson’s Bay zou overwegen zijn Europese bezittingen van de hand te doen. Dat geldt zowel voor de Nederlandse warenhuizen als voor de winkels van Inno in België en de winkels van Galeria Kaufhof in Duitsland.
De overweging blijkt uit een brief die in handen is van De Financiële Telegraaf (DFT). Stemmingmakerij? Deze is namelijk geschreven door de activistische aandeelhouder Jonathan Litt en gericht aan de overige shareholders. Volgens Litt gaan de commissarissen in het bestuur van het warenhuisconcern onderzoeken of Hudson’s Bay wel in Europa kan blijven. Het terugtrekken zou de aandeelhouders direct een bedrag van omgerekend 3,89 euro per aandeel opleveren, aldus de op korte termijnwinsten beluste belegger. Eerder werd de ondergang van V&D ingeluid door graaikapitalisten die de eigen winkelpanden verkwanselden. Dan heb je in mindere tijden weinig ruimte meer als de huur omhoog gaat, zoals ook vele kleine zelfstandigen kunnen bevestigen. Litt wil echter dat Hudson’s Bay zich meer focust op zijn vastgoed en minder op zijn retailactiviteiten.
Tafelzilver verpatsen
Hudson’s Bay Company zag zijn verlies in het derde kwartaal volgens vakmedium RetailTrends bijna verdubbelen, 'tot omgerekend 162 miljoen euro, mede door de hoge investeringen in Nederland. Directeur winkeloperatie Edwin Boer van de Nederlandse tak zei onlangs nog dat alle geplande vestigingen in ons land zeker opengaan.'
Visie op lange termijn gewenst
De relatief lage koers van Hudson’s Bay van 10,66 Canadese dollars (€7) is Litt een doorn in het oog. Hij zegt volgens DFT dat het vastgoed van de warenhuisketen mondiaal alleen al een waarde van €20,47 per aandeel vertegenwoordigt. 'Litt ziet zijn visie bevestigd door de overname van €21 miljard die het Frans-Nederlandse Unibail-Rodamco, de grootste beursgenoteerde belegger in Europese winkelcentra, gisteren deed.' Maar in plaats van de boel snel leeg te trekken zou je ook je investeringen in de marketing kunnen opvoeren, voor meer winstgevendheid. Misschien zou zijn fractie eens vanaf de fraaie, net gestarte Rokin-vestiging van Hudson's Bay Amsterdam 400 meter door moeten lopen richting Damrak. En daar over het water rechts naar een 17de eeuwse gevel kijken. Daarop prijkt de uit de VOC-tijd stammende spreuk 'De cost gaet voor de baet uyt'. Met sprinkhanen kun je de gracht dempen.
(PvWK, bronnen: DFT, RT en MT)
Lees in de print editie MarketingTribune 22 die dinsdag bij onze abonnees op de mat valt: 'Hudson wil de inspirerendste zijn'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Nederland
- graaien
- korte termijn
- duurzaam
- Hudson’s Bay
- sprinkhaan
- aandeelhouder
- warenhuisketen
- activistisch
- overweging
- brief
- Galeria
- winkels
- De Financiële Telegraaf
- bezittingen
- Hudson
- Jonathan Litt
- lange termijn
- warenhuizen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing