8 food-marketingtrends in 2018 volgens foodexperts Ralph en Elody de Vries

8 food-marketingtrends in 2018 volgens foodexperts Ralph en Elody de Vries
  • Food-en-retail
  • 22 jan 2018 @ 10:45
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • TrendsMarketing

Food-ondernemers annex trendforecasters Ralph en Elody de Vries en Amsterdam kregen het 'herkennen van markttrends' en daar handel van maken met de paplepel ingegoten. Voor 2018 zijn enkele belangrijke bewegingen zichtbaar.

Tijdens een werkontbijt met MarketingTribune delen broer en zus de acht mega-food-, horeca- en retailtrends voor het komend jaar. 

Ralph (40) en zijn jongste zuster Elody (29) zijn vierde generatie van het familiebedrijf van De Vries, waar de beroemde slagerijketen Hergo en productiebedrijf Canter toe behoren, nu onderdeel van Group of Butchers. Intussen is hun belang verkocht, Ralph is er nog wel bestuursadviseur en investeerder, maar werkt nu voornamelijk als foodconsultant en investeert ook in tal van andere foodbedrijven en -start-ups. Elody doet met hem mee als 'creative food concepts', zoals op haar visitekaartje staat. Zij trekt daarnaast steeds meer volgers [as we speak 4.000, red.] met haar Instagram-initiatief Friends & Forks, ook te zien via friendsandforks.nl. Het doel van ons werkontbijt is foodtrends voor 2018 op tafel te krijgen en daar blijken deze familieleden er makkelijk en goed onderbouwd zo acht van tevoorschijn te kunnen toveren. Voila

8 foodtrends in 2018 volgens foodexperts Ralph & Elody de Vries

1. Social media brengen trends sneller thuis en bouwen formules

* Van early adaptor naar hoofdtrend versnelt
* Hou als horeca- of retailformule rekening met social media. In het World Fashion Center is bijvoorbeeld een restaurant met achter elke tafel een ander behangetje, dat fotografeert lekker weg op Instagram. Dit tentje is gebouwd via social media en telt intussen 18.000 Insta-volgers.
* Als er een plek in Amsterdam is die z'n best doet om #instagramwaardig te zijn ('the girly way') dan is het Corner Bakery wel, op de hoek van de Johannes Vermeerstraat en de Frans van Mierisstraat. Ga er eens kijken.

2. Gezond versus guilty pleasures

* Iedereen eet steeds bewuster en gezonder, maar soms wil je alles loslaten.
Kijk eens bij retailketen Stach, die altijd in een hoekpand zit: grossiert in donuts met natuurlijke ingrediënten.
* Echt, lekker en 'slecht', gewoon omdat het kan!
* In 2018 willen we ook genieten.

3. Gezelligheid en genieten

* We komen in een hoogconjunctuur terecht, met een steeds hogere graad van digitalisering. De werkstress pareer je met gezelligheid en lekker koken thuis. Die behoefte neemt toe, foodmarketeers spelen hier op in.
* Een bekende horecaformule kan in een garage of simpele loods een dependance vestigen om daarmee zichtbaar te zijn op bijvoorbeeld Ubereats en zo een nieuwe, sneller te beleveren markt aan te boren. Je hebt voor vermelding bij de thuisbezorgers alleen een logo, een paar goede recepten en fotografie nodig. We gaan in 2018 de opkomst van zulke 'food hubs' meemaken, die inspelen op het gemak van snel thuis genieten.

4. Vlees: bewuster en hogere kwaliteit

* Er wordt niet minder vlees gegeten wereldwijd.
* In Nederland wordt men wel bewuster van wat men eet.
* Hier betekent dat aan productiezijde dat de herkomst transparant is, dat er geslotens ketens zijn: van boer tot bord is transparant. Slachterijen weten wat er binnenkomt, het uitbeenproces is verantwoord, van schandalen is geleerd, de vleessector is te duur voor beunhazen geworden. Retailers zetten de slechten buitenspel. We doen het heel goed in Nederland.
* Meer mensen worden flexitariër: minder vaak vlees, maar als je het koopt dan duurder.
* Opkomst Beter Leven Keurmerk.
* Nieuwe groenten/vlees-combi's bereiken in 2018 de markt.

5. Slimme manieren om aan je groente-quotum te komen

* Het lukt haast niemand om aan 250 gram groenten per dag te komen.
* Foodmarketeers schieten te hulp met groentenbodems van bijvoorbeeld broccoli voor de pizza of groentencoatings (zie interview).
* Opkomst snoeptomaten en mini-paprika's op de borreltafel.
* AH komt met 'groentenpureersoep': men laat zien hoe je soep maakt met losse onbereide groenten als opvolger van de kant & klare soepzakken. Voordeel: meer groenten eten en je gooit niks weg: zero waste.
* Marketeers haken in volgens het 'Beetje van jou, beetje van Maggi'-principe: de consument wil in de keuken graag zelf de finishing touch geven. Maggi lanceerde overigens recent een vega-lijn.

6. Opkomst van de speciaalzaak en regionale leveranciers

* Toekomstbestendige horeca- en foodzaken zijn echt, authentiek en transparant. Ze ontwikkelen zich als speciaalzaak en vertegenwoordigen een lokaal gevoel.
* Bistronomie.
* Kwaliteit en enthousiast, vakkundig personeel is (ook) hier belangrijk.
* Zie in dit verband ook de opkomst van viswinkels in onder andere Amsterdam, vaak als onderdeel van een restaurant (George, The Seafood Bar).
* Valkuil: speciaalzaken kopen kleiner in, maar willen minstens dezelfde kwaliteit bieden als retailers: ze kunnen zo te duur worden.
* Je wilt bij jouw supermarkt iets vinden wat regionaal gemaakt is. Dit plaatselijke speciale aanbod wordt steeds belangrijker.
* Regionale leveranciers betekent dat de boer een gezicht krijgt: meer transparantie. Zoals gewenst.
* Maar het moet wel betaalbaar blijven. Dit is een verantwoordelijkheid voor iedereen in de keten.

7. On the go groeit

* We spreken graag vaker af in kleine tentjes, waar je dan meteen een sandwich grijpt.
* Horeca als extended werkplek.
* De vraag naar lekkere producten, snel te krijgen of mee te nemen, stijgt.

8. Zin in fusion/international

* Mix & match.
* De beste eigenschappen van verschillende keukens komen samen. Zo was de  'Pokebowl' dit jaar een mega-foodtrend overgewaaid uit Hawaii, nu zie je dat daar Japanse ingrediënten bijkomen.
* The best of both worlds.
* In 2018 wordt de optelsom Italiaans en Peruaans 'huge'.

(bron: MarketingTribune)

Ralph & Elody de Vries
(fotocredit: PvWK)

Dit artikel lazen print abonnees als eerste in MarketingTribune 22/'17

Impressie van enkele gerechten op Instagram-initiatief Friends & Forks gefotografeerd door Elody de Vries, ook te volgen via
 friendsandforks.nl.


Lees hier de Jongerentrends voor 2018

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken