Der Spiegel: 'Brenninkmeijers verkopen C&A aan Chinezen'
- Food-en-retail
- 15 jan 2018 @ 10:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketing
- 15 jan 2018 @ 10:45
- Peter van Woensel Kooy
Volgens het Duitse weekblad Der Spiegel heeft de familie Brenninkmeijer het merk en complete bedrijf C&A in de etalage gezet. De deal met Chinese investeerders zou al bijna rond zijn.
De afgelopen jaren kampte C&A met een omzetdaling, maar die zou in 2016 zijn gestuit, zei directeur Marc Estourgie van C&A Nederland enkele maanden terug in dit betoog tegen het FD. 'Voor een V&D scenario wordt niet gevreesd', aldus Estourgie. Het laatst bekende omzetcijfer van de wereldwijde C&A modeketen stamt van 2012, toen bijna 7 miljard euro aan inkomsten werd behaald. De aandelen zijn volledig in handen van de familie, die oorspronkelijk met de winkels startte vanuit Nederland.
Geen harde ontkenning
C&A wilde de informatie tegenover Der Spiegel bevestigen noch ontkennen, stelt Business Insider. Cofra-Holding, het moederbedrijf van de modeketen in Zwitserland, reageert in een schriftelijk antwoord op de vraag van een mogelijke verkoop: 'De lopende herstructurering van C&A omvat ook het verkennen van verschillende manieren om te penetreren in groeimarkten zoals China en de digitale markt. En kan ook mogelijke partnerschappen en andere soorten aanvullende, externe participaties inhouden.'
Het uitblijven van een harde ontkenning wordt als ondersteuning van het Spiegel-nieuws gezien.
Flink vermogen
De Brenninkmeijer-clan is een van de rijkste families van Europa met een geschat vermogen van meer dan 20 miljard euro. De streng katholieke familie bestaat uit meer dan duizend leden. C&A telt ruim 1500 winkels in achttien Europese landen. C&A heeft meer dan 35.000 mensen in dienst en is een van de grootste modeketens van Europa, becijfert Business Insider. 'Het bedrijf staat door de toenemende concurrentie van ketens als H&M en Primark en online concurrentie zwaar onder druk.' Omdat de familie ook het eigen winkelvastgoed beheert en een lange termijnstrategie hanteert, is men echter veel minder gevoelig voor conjuctuur en concurrentie dan winkelformules die in handen van graaikapitalisten of activistische aandeelhouders zijn.
Werk maken van MVO
C&A staat te boek als werkgever die goed is voor de P van haar personeel. Een gebied waarop bijvoorbeeld de Primark een iets minder sterk imago heeft. Ook maakt C&A als familiebedrijf meer werk van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) dan veel 'concurrenten'. Maurice Brenninkmeijer, topman van Cofra Holding het Zwitserse moederbedrijf van C&A, pleitte onlangs in de NRC voor meer openheid omtrent de charitatieve ontwikkelingen. ‘Het is een ongoing process voor ons, maar ook voor de maatschappij. Vroeger was het armen helpen. Maar inmiddels reikt die verantwoordelijkheid verder, tot de manier waarop je zaken doet. Dat je bijvoorbeeld zicht hebt op de risico’s in jouw productieproces.’
'Deal bijna rond'
De gebroeders Clemens en August Brenninkmeijer, vandaar de bedrijfsnaam C&A, openden in 1841 in Sneek de eerste kledingwinkel. De deal met Chinese investeerders zou volgens Der Spiegel al bijna rond zijn.
(PvWK, bronnen: BI, MT, NRC en Der Spiegel)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- V&D
- merk
- China
- directeur
- Alibaba
- Der Spiegel
- Brenninkmeijer
- familie
- bedrijf etalage
- C&A
- C&A Nederland
- Hudson's Bay
- Sneek
- Marc Estourgie
- Primark
- H&M
- BI
- omzetdaling
- FD
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing