Horecava en FSIN inspireren foodmarketeers

Horecava en FSIN inspireren foodmarketeers
  • Food-en-retail
  • 19 jan 2018 @ 11:25
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementFoodMarketing

Met ruim 700 deelnemende bedrijven was de 62e editie van de vakbeurs voor professionals in de foodservice industrie Horecava 2018, georganiseerd door Rai Amsterdam een succes. MarketingTribune inventariseerde de trends, sprak foodmarketeers en bezocht het Brunchcongres van het FoodService Instituut Nederland

De dynamiek in de foodmarkt is groot, bleek even vooraf al uit de nieuwe FSIN Beleidsmonitor 2018/2019. De veranderingen geven een positieve impuls aan de foodomzet, vooral in Out of Home, aldus het rapport. Ook dit jaar zal de foodsector naar verwachting mooie groeicijfers laten zien. Het FSIN gaat in zijn prognoses uit van een omzetgroei van 3,7% voor de totale markt en van 4,9% voor Foodservice.
‘De uitgaven aan eten en drinken buiten de deur houden sterk verband met het consumentenvertrouwen. Wat dat betreft staan alle seinen op groen. De grootste groeimarkt vormen foodproducten voor directe consumptie of voor consumptie binnen twee uur’, voorspelde FSIN-directeur (en oud MarketingTribune-hoofdredacteur)  Jan-Willem Grievink tijdens het Brunchcongres in zijn vooruitblik op komend jaar. Hij verwacht dat de groei van de foodserviceomzet dit jaar mogelijk de 5% zal passeren. In zijn presentatie onderscheidde Grievink vijf basis momenten om te eten binnen een huishouden. Groeiend zijn ‘de kleine verwenmomenten'. Buiten de deur eet de consument vaker functioneel onderweg. Ook eten vanuit het motief ‘gezellig’ -zowel thuis als buiten de deur- is sterk groeiend.
(PvWK)

Lees hier verder over het Brunchcongres van FSIN
* Lees hier 'Vanaf de Horecava: innovaties horeca 2018 op een rij', door Misset Horeca
* En hier 'De foodtrends van 2018 voor de horeca: ‘Lokaal, Instagrammable en bloemen’
Foodtrends 2018 door Anneke Ammerlaan op MarketingTribune
* De voorspelling ‘What is hot en what is not in 2018?’ door Ubel Zuiderveld, manager Research & Publishing bij FSIN vindt u hier. 

Foto boven: Jan-Willem Grievink naast zijn aanstaande FSIN-opvolgster op de jongst leden Horecava 
(credits: PvWK)


Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken