Kijkshop verder als nieuw onlineconcept - 70 winkels dicht

Kijkshop verder als nieuw onlineconcept - 70 winkels dicht
  • Food-en-retail
  • 23 jan 2018 @ 07:58
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ZakelijkMarketing

Alle 70 winkels van Kijkshop sluiten hun deuren. De Zweedse eigenaar The One vraagt vandaag het faillissement aan bij de rechter, zo laat de investeerder weten.

De ongeveer 400 medewerkers zouden op straat komen te staan. Het vorig jaar gelanceerde onlinewinkelconcept gaat verder, zegt woordvoerder Ben Steenstra aan het AD. 'Andere retailers gaan het platform ook gebruiken. Goed nieuws voor ons, niet voor de medewerkers', aldus Steenstra. In augustus 2017 sprak de eigenaar nog over 'de renaissance van Kijkshop'  in vakmedium Twinkle. 'Retail as we know it is dood', beweerde Björn Serving destijds. En: ‘Digitalisering heeft alles op zijn kop gezet: we gaan van top-down naar bottom-up, daar geloof ik heilig in.’ Kijkshop bouwde volgens hem in zomer 2017 hard aan een nieuwe toekomst. 'Een toekomst zonder eigen voorraad, mét fysieke vestigingen en een leger aan particuliere verkoopadviseurs. Pragmatisch maar ook rebels', zei Serving toen. De olijke Zweed sprak nog 21 september j.l. op het congres Shopping Today.

Toch te laat
Volgens MarketingTribune-columnist en retaildeskundige Paul Moers zette de Kijkshop-keten de nieuwe koers nu veel te laat in. 'En met een platform dat kant noch wal raakte. Want: wie gaat nu voor advies over een product naar een platform van Kijkshop, daar bestaan zoveel andere alternatieven. Het was too little too late.' 
Sinds anderhalve dag is de Kijkshop-site uit de lucht en is daarvoor een nieuw onlineconcept namens 'The One' in de plaats gekomen. The One richt zich vanaf nu volledig op het onlinewinkelconcept 'KijkBijMij', waarbij consumenten elkaar live via video koopadvies kunnen geven in ruil voor een commissie. 'De app is in zes weken tijd 100.000 keer gedownload. Andere retailers gaan het Tone-platform ook gebruiken', reageert Steenstra.

Minder personeel

Over 2016 bedroeg het verlies van de Kijkshop-keten ruim €18,4 mln, meldt het FD. Over het boekjaar 2015, dat twintig maanden omvatte, was het verlies nog omvangrijker: bijna €21 mln. 'Toen het bedrijf in 1973 begon, was het zeer innovatief. Alle producten stonden fraai uitgestald in vitrines. Op een kaartje stonden naam, prijs en een code. Die gegevens konden klanten invullen op een papiertje dat bij de balie moest worden ingeleverd.' Door deze methode waren minder mensen nodig in de winkels met huishoudelijke apparaten, electronica en andere spullen, destijds een groot voordeel boven de concurrentie. Alle 70 winkels van Kijkshop, waaronder die van Den Haag, Zoetermeer, Leiden, Gouda en Rijswijk, gaan vandaag niet meer open. 
(PvWK, bronnen: AD, Twinkle, FD, ANP

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken