Bruna viert 150 jarig bestaan met klantvoordeel

Bruna viert 150 jarig bestaan met klantvoordeel
  • Food-en-retail
  • 15 feb 2018 @ 13:38
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenEvenementMarketing

Bruna bestaat 150 jaar en wil dat het komende jaar vooral met de klant en de franchisenemers vieren. Speciale marketingacties geven het jubileum vorm.

Bruna bestaat 150 jaar en wil dat het komende jaar vooral met de klant en de franchisenemers vieren. De winkelketen bereidt grote en kleine acties voor waar de consument profijt van heeft. Zo moet iedereen kunnen meedelen in het feest. Daarnaast werkt het management van de keten aan de strategie voor de komende jaren, om Bruna niet alleen een lang verleden, maar ook een mooie toekomst te geven.

'We kunnen natuurlijk niet 150 jaar in de toekomst kijken, maar ik zou het liefst roepen: op naar de volgende 150',  zegt George Steur, algemeen directeur van Bruna. 'Welke landelijke winkelketen kan nu bogen op zo’n lange historie, echt uniek. Bovendien hebben we het gevoel van de wind in de rug. De financiële resultaten tonen verbetering en met onze nieuwe eigenaar Shared Stories Group zijn we bezig met allerlei projecten, waarover we over niet al te lange tijd meer openheid kunnen geven. We blikken dit jaar terug, maar gaan vooral in volle vaart vooruit.'

Soms dalen, soms toppen, een 150 jaar oud bedrijf heeft het natuurlijk allemaal meegemaakt, aldus Bruna. 'Dat was al niet anders in de tijd van de oprichting op 14 februari 1868 door Albert Willem Bruna die dan 24 jaar oud is. Hij neemt in Haarlem een boek- en papierhandel annex uitgeverij over en legt zo het fundament voor de grootste boekhandel van Nederland. Aan het begin van de 20ste eeuw krijgen de dan tientallen winkels en uitgever -A.W. Bruna- een eigen beleid en splitsen zich uiteindelijk op.'

De koppeling van winkelketen Bruna met een uitgeverij werd eind 2017 hersteld. De Shared Stories Group, voorheen VBK Beheer, is inmiddels eigenaar van de aandelen. Ceo Wiet de Bruijn: 'Ik feliciteer Bruna van harte. Het is een hele prestatie dat een dergelijke keten de tand des tijds heeft doorstaan. Bruna is een sterk oer-Hollands merk met een naamsbekendheid van bijna 100% en daarop borduren wij voort. De aandacht gaat daarbij uit naar de verbetering van de klantervaring, ongeacht of die in de winkel of online aankopen doet. We zetten in op Bruna als sterkere omnichannel speler, tegemoetkomend aan de eisen van de tijd waarin wij nu leven.'

In het feestjaar kunnen klanten profiteren van een veelheid aan aanbiedingen, van boeken en tijdschriften tot spellen en (kantoor)apparaten, belooft de retailer. 'Vanaf week 14 is een grote premium-actie gepland, met een figuurtje dat onlosmakelijk verbonden is met de naam Bruna', belooft Bruna mysterieus (Nijntje?, red.). Daarnaast kunnen de volgers van de social kanalen van de keten rekenen op grote weggeefacties. Marketing does the job.
(PvWK)

Over Bruna
'Bruna is de meest inspirerende verwenwinkel in de wereld van lezen en schrijven, die zich onderscheidt door beleving en assortiment. De winkelformule Bruna bestaat al sinds 1868. Inmiddels is Bruna BV een landelijke multichannel retail organisatie met ongeveer 300 winkels. Naast het assortiment in de winkels biedt Bruna meer dan 250.000 boeken aan via haar website www.bruna.nl.'
(bron: Bruna)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken