Hertog Jan lanceert met Michelin chef Luc Kusters vatgerijpt

Hertog Jan lanceert met Michelin chef Luc Kusters vatgerijpt
  • Food-en-retail
  • 22 feb 2018 @ 09:13
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketingInnovatie

Beter advies over bier bij het eten leidt tot meer consumptie. Op basis van deze marketing-insight lanceert Hertog Jan met Michelin-sterrenkok Luc Kusters van Bolenius nu een vatgerijpte bierserie geïnfuseerd met VOC-specerijen, jeneverbes en vanille.

80% van de bierdrinkers ziet bier vooral als geschikte drank voor na het eten, zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek van Novio Research in opdracht van Hertog Jan. Een goed advies in de horeca (44%), van de brouwer (26%) of in de bierwinkel (20%) zou volgens de bierdrinker uitkomst bieden om ook bier bij het eten te drinken. Hertog Jan brengt daarom nu in samenwerking met Michelin chefkok Luc Kusters van Bolenius in Amsterdam een vatgerijpte bierserie op de markt.

BBQ, Chinees, Pizza en Bitterballen

Bier past volgens de onderzochte bierdrinkers vooral bij de barbecue (65%), bij Chinees eten (58%), bij pizza (44%) en bitterballen (51%). Maar de respondenten zien het minder zitten in combinatie met vis (15%) of stoofpot (18%), constateerde biermerk Hertog Jan met spijt. Tijdens een culinair hoogstaand diner ziet zelfs maar 12% bier zitten om erbij te drinken. Sterrenchef Kusters: 'De veelzijdigheid aan smaken in bier geeft fantastisch veel mogelijkheden. Ik kook al jaren met bier en maak bier- en foodcombinaties die voor een smaaksensatie zorgen. De consument ervaart in de horeca nog veel te weinig de mooie bier- en foodcombinaties. Reden voor mij als liefhebber van bier om daarom in samenwerking met Hertog Jan een vatgerijpte bierserie te ontwikkelen die perfect past bij aperitief, voor-, hoofd- en nagerechten.' 

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt

De Hertog Jan Vatgerijpt-serie telt vier varianten: Bourbon, Bourbon Jeneverbes, Bourbon Vanille en Bourbon VOC-kruiden. Samen met meesterkok Kusters heeft Hertog Jan een aantal vaten tijdens het rijpingsproces geïnfuseerd met specerijen. Jeneverbes is een interessante toevoeging door het frisse en vrij zure karakter wat deze bes met zich meebrengt. Door het hout van de Bourbon-vaten heeft het bier al vanilletonen aangenomen, maar met verse vanille wordt deze smaak versterkt. De infusie van een melange van historische VOC-specerijen, nootmuskaat, gember, kruidnagel, zwarte peper, steranijs, kardemom en kaneel geeft een complex bier met een bijzondere twist en maakt deze Grand Prestige Vatgerijpt volgens de brouwerij tot een echt Hollands cultuurproduct.

Gerard van den Broek, meesterbrouwer bij Hertog Jan: 'Naast een kwalitatief goed vat om het bier op te laten rijpen, ontdekten wij ook dat het infuseren van het bier met specerijen tot waanzinnige smaakexplosies kan leiden. De meerdere smaaklagen in het bier maken het echt bijzonder. Het is een bier om voor te gaan zitten en samen met anderen van te genieten.'

Hertog Jan Grand Prestige Vatgerijpt is op 31 maart exclusief verkrijgbaar op de Hertog Jan Brouwerij in Arcen. Vanaf dinsdag 3 april zijn de bieren verkrijgbaar op hertogjan.nl/vatgerijpt. De zesdelige documentaire over de smaakexpedities is sinds woensdag 21 februari ook te zien op hertogjan.nl. 
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken