[video] McDonald’s Nederland groeit naar recordomzet van ruim €811 miljoen

[video] McDonald’s Nederland groeit naar recordomzet van ruim €811 miljoen
  • Food-en-retail
  • 1 feb 2018 @ 11:52
  • 7156 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • ZakelijkFood

McDonald’s, de restaurantketen in fresh & fast food, behaalde in 2017 een recordomzet van ruim €811 miljoen, een stijging van 10,9% in vergelijking met 2016. De 245 restaurants verwelkomden bijna acht miljoen nieuwe gasten.

Het aantal gasten groeit en gasten komen ook vaker terug. De verklaring voor deze aanhoudende groei is volgens het merk de waardering van de Nederlandse gast voor de verse, snelle bereiding van de eigen bestelling en de steeds nieuwe producten en services die McDonald’s weet te introduceren. 

De verse bereiding van alle producten is een direct gevolg van de aanpassing van de keuken van de McDonald’s restaurants in Nederland. Manu Steijaert, algemeen directeur McDonald’s Nederland (foto boven): 'Gasten merken het verschil bij McDonald’s. Ze waarderen de kwaliteit van producten omdat deze sinds de introductie van onze nieuwe keukens allemaal vers worden bereid zodra zij hun bestelling hebben gedaan. Wij hebben ook vorig jaar samen met onze Franchisenemers weer zo’n € 28,5 miljoen geïnvesteerd in onze restaurants. Bijvoorbeeld in de McCafés, het koffieconcept dat we inmiddels al in 45 restaurants aanbieden. Maar ook de 21 restaurants in vier grote steden die McDelivery aanbieden, met gemiddeld 3000 bestellingen per week. Allemaal omdat we een moderne keuken hebben ingericht waar we onze belofte van fresh & fast food echt waar kunnen maken. Dit alles maakt dat wij in 2017 bijna twee keer harder dan de markt konden groeien.'

Nieuwe producten door innovatief culinair proces
De McDonald’s keuken is volledig ingericht op het eenvoudig laten instromen van nieuwe producten en productvariaties. Steijaert: 'Wij hebben een eigen productinnovatieproces ontwikkeld. Daarin beginnen we met trends, interesses en suggesties vanuit de Nederlandse consument. Die werken we uit in zo’n 30 concepten op papier. Die testen we bij de consument. De helft valt af, maar de ongeveer 15 ideeën die kansrijk zijn, bereiden we samen met chefs en daarvan schrijven we de receptuur. Daarna gaan we de keuken in en laten we gasten zo’n vijf tot zeven varianten proeven in enkele van onze restaurants. In 2017 behaalden zo uiteindelijk 24 nieuwe producten binnen zes tot negen maanden ons menu in de restaurants. Denk hierbij aan onze burgers met kaasvariatie als de Old Dutch en Mozzarella Superior, de Maestro Angus Smokey BBQ en straks de Maestro Sweet and Spicy. Ook voor dit jaar staat er een vergelijkbaar aantal nieuwe varianten op de planning.' Nederland is als een van de eerste landen die haar keukenopstelling volledig heeft geïntegreerd met deze productinnovatie-aanpak een voorloper binnen McDonald’s wereldwijd. Andere landen nemen dit productinnovatieproces van McDonald’s Nederland over.

Vers bereid biedt meer voordelen
De nieuwe keukenopstelling maakt meer voordelen van verse bereiding mogelijk. Steijaert: 'Vers bereid is een absolute wens van de gast. Die proeft het verschil. En waardeert de variatie die we door het jaar heen kunnen bieden. Maar verse bereiding biedt ook de mogelijkheid om de eigen bestelling te personaliseren. Gasten die via onze Easy Order Kiosk kleine aanpassingen op hun bestellingen doen, doen dit de volgende keer weer, zo blijkt uit onze resultaten. Daarnaast biedt verse bereiding mogelijkheden voor nieuwe services zoals McDelivery of de uitbreiding van Table Service naar in totaal 112 restaurants in 2017. Tot slot draagt vers bereid ook bij aan het terugdringen van voedselverspilling. Door de combinatie van verse bereiding onmiddellijk na bestelling en een slim just-in-time bestelsysteem van onze ingrediënten, zijn wij erin geslaagd om de hoeveelheid voedselverspilling in onze keukens met 50% in gewicht terug te brengen. Ook dat waarderen onze gasten.' 




Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken