[interview] Picnic deelt big data-marketing geheimen tijdens DDC Event

[interview] Picnic deelt big data-marketing geheimen tijdens DDC Event
  • Food-en-retail
  • 5 feb 2018 @ 09:06
  • 5356 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • EvenementWinkelen

Onder het motto ‘Data: Denk groot, begin meteen!’ vindt op 8 februari 2018 de volgende editie van het onder marketeers geliefde Data Driven Commerce Event plaats. Met onder andere een bijzondere keynote van retailketen Picnic.

Webretailer Picnic haalde afgelopen jaar 100 miljoen euro op in een nieuwe investeringsronde. De investering moet 10.000 banen opleveren en wordt gestoken in het opzetten van vijf nieuwe distributiecentra, 2.000 elektrische bezorgvoertuigen en 70 zogenaamde 'hubs'. Even later werd bezorging op zondag aangekondigd. Intussen dijdt het Picnic netwerk langzaam maar zeker uit over Nederland en houden andere retailers de formule en de lefgozers erachter met argusogen in de gaten.

Lefgozers
Niet voor niets: de oprichters hebben een bewezen track record op het gebied van marketing, retail en ondernemen. Binnen de Picnic-marketingstrategie vormt big data een cruciale schakel. Tijdens het aanstaande Data Driven Commerce Event in  ‘De Glazen Ruimte’ te Maarssen krijgen de aanwezigen te horen hoe. Alvast drie vragen aan keynote spreker Daniel Gebler, Chief Technology Officer bij Picnic:

1. Klantgedrag begrijpen is van groot belang in jullie organisatie. Hoe betekenisvol is de rol van technologie in dit proces?
‘Al onze producten en diensten zijn gecentreerd rond onze missie om boodschappen doen eenvoudiger, leuker en betaalbaar te maken voor iedereen. Nieuwe producten introduceren we als niet-schaalbare low-tech prototypen om de haalbaarheid en de vraag te testen. Bij voldoende interesse van early adopters nemen we het idee in productie en bouwen we een door technologie ondersteunde schaalbare oplossing. Vandaar dat technologie essentieel is voor de ontwikkeling van onze zakelijke propositie en de groei van ons bedrijf.’

2. Hoe past Picnic artificial intelligence toe en in welke zin heeft dit impact op jullie klanten?
‘A.I. wordt steeds belangrijker voor ons. We zijn gestart met productaanbevelingen in onze shopping app en zijn machine learning vervolgens ook gaan toepassen voor assortimentbesluiten en logistieke optimalisaties. We groeien uit tot een AI-bedrijf waar beslissingen door data worden geruggensteund en een feedbackloop zorgt voor een continue verbetering van zowel systemen als processen.’

3. In welke zin zijn klanten geholpen door jullie data-mining strategie?
‘Data voedt al onze innovatie en ontgrendelt nieuwe producten en diensten. Het aanbevelen van de juiste producten zorgt er bijvoorbeeld voor dat je sneller kunt winkelen. Optimale routes zorgen ervoor dat jij er op kunt vertrouwen dat wij altijd op tijd zullen bezorgen. En een persoonlijk assortiment maakt jouw koopreis “delightful”.’

(FK/PvWK)

Interview met dank aan vakmedium CustomerFirst (januari 2018)
 

Data Driven Commerce Event 2018
Thema: ‘Data: Denk groot, begin meteen!’
Datum: 8 februari 2018
Gelegenheid: Data Driven Commerce Event
Locatie: ‘De Glazen Ruimte’ in Maarssen
Check details over locatie, korting voor MT-abonnees en programma:
https://datadriven-commerce.nl


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken