Sectorprognose Retail: 18,5 procent groei verwacht voor onlineverkoop in 2018

Sectorprognose Retail: 18,5 procent groei verwacht voor onlineverkoop in 2018
  • Food-en-retail
  • 16 mrt 2018 @ 06:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketingWinkelen

Retail groeit opnieuw, vooral de onlinesector maakt opmars. Volgens de nieuwe Sectorprognose Retail van ABN Amro wordt een groei van 2,3 procent voor de detailhandel verwacht in 2018, in verkoopvolumes.

Daarbij groeit online de komende twee jaar het sterkst: ABN Amro verwacht in de komende jaren een omzetgroei van de internetomzet van 18,5 procent in 2018 en 17,5 procent in 2019. Retail-branches (offline en online) profiteren van stijgende consumentenuitgaven aan bijvoorbeeld doe-het-zelf-artikelen, verzorging, kleding en schoenen, meldt de bank vandaag. 'De verkopen in de non-food-Retail-sector zijn nu nog zo’n 14 procent van précrisisniveaus verwijderd. In de food-sector is het beeld verschillend. Supermarkten zitten nu 9 procent boven het précrisisniveau, terwijl voedingspeciaalzaken daar nog 29 procent verwijderd van zijn. De speciaalzaken hebben last van het feit dat supermarkten meer hebben ingezet op versproducten. Die beweging houdt aan. In 2018 groeien supermarkten dan sneller dan de speciaalzaken.'

Bijna kwart kledingaankopen verloopt online
Voor de kledingbranche verwacht ABN Amro 2 procent groei in 2018. Binnen deze categorie is ook vooral sprake van online groei. Sinds 2012 is het aantal online kledingshops namelijk verdubbeld en bijna een kwart van alle uitgaven aan kleding wordt inmiddels online gedaan. Mede vanwege de sterke offline en online concurrentie is het belangrijk voor kledingwinkels om op te vallen. Bijvoorbeeld door het assortiment te vernieuwen of gepersonaliseerde aanbiedingen te doen op basis van historisch koopgedrag. Ook circulair ondernemen is een manier voor kledingwinkels om op te vallen. Denk bijvoorbeeld aan een winkel die oude spijkerbroeken recyclet en weer verkoopt. Ook bedrijven die als hoofdactiviteit het repareren van kleding hebben, dragen bij aan de levensduur van producten. Er zijn nu meer dan 1000 van deze ‘kledingreparateurs’, na de stijging van vorig jaar. Dat is meer dan een verdubbeling sinds begin 2005.

Fysieke winkel blijft belangrijkste verkoopkanaal
Ondanks de sterke groei van online blijft een goede mix van fysieke winkels en online shops volgens ABN Amro van groot belang. 'Een webshop openen zonder een goed onderbouwde strategie kan risico’s met zich meebrengen. Zeker als voldoende schaalgrootte ontbreekt, is het erg moeilijk om winst te maken. Voor sommige retailers is het beter om samen te werken met online platforms of hun website alleen als oriëntatiekanaal in te zetten', vertelt Sonny Duijn, Sector Econoom Retail van ABN Amro aan MarketingTribune, 'Wij geloven in de kracht van offline en online, waarbij de fysieke winkel het primaire verkoopkanaal blijft. Het is hierbij van belang in de fysieke winkel in te zetten op eigenschappen die online niet of nauwelijks kan bieden, zoals het uitproberen van producten en het bieden van entertainment, deskundigheid en persoonlijke service. Personeel is hierbij een bepalende factor. Voor winkeliers is het dus belangrijk om te kijken naar welke meerwaarde personeel heeft, en niet primair te focussen op het minimaliseren van de personeelskosten.'
(PvWK)

Photo by rawpixel.com on Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken