Afgeprijsd-app helpt tegen voedselverspilling

Afgeprijsd-app helpt tegen voedselverspilling
  • Food-en-retail
  • 15 mrt 2018 @ 08:52
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Elf organisaties uit Den Bosch ondertekenen een convenant, om gedurende de komende drie jaar voedselverspilling in en rond de stad aan te pakken via de zogeheten Afgeprijsd-app.

Het gaat om drie supermarkten, vier restaurants, een onderwijsinstelling, een cateringbedrijf, de Grow Campus en het bedrijf NoFoodWasted. De gemeente ’s-Hertogenbosch ondersteunt het convenant.

Afgeprijsd-app
Het centrale element in het convenant is de Afgeprijsd-app, ontwikkeld door het Bossche bedrijf NoFoodWasted. Deze app laat consumenten zien welke producten bij hun lokale aanbieder tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Supermarkten, restaurants en cateraars hoeven door gebruik van de app minder producten weg te gooien. Consumenten kunnen eenvoudig afgeprijsde, dus goedkopere producten kopen en voorkomen daarmee dat de producten worden weggegooid. Inmiddels gebruiken 47.000 consumenten in Nederland de app.

Onderzoek naar effecten
De deelnemende restaurants en onderwijsinstellingen gaan nieuwe varianten binnen de app gebruiken, waarmee zij maaltijden, die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen, met korting aanbieden aan hun bezoekers en leerlingen. Gedurende de drie jaar gaan studenten van de Grow Campus de effecten van het gebruik van de app bij de deelnemende organisaties onderzoeken.

Innovatie en duurzaamheid
August de Vocht, directeur van NoFoodWasted: 'met dit convenant wordt de stad ’s-Hertogenbosch onze pilotstad, die voorop loopt in het toepassen van de app en die fungeert als ‘laboratorium’ voor nieuwe toepassingen ervan. Dat past goed bij ’s-Hertogenbosch, een echt bourgondische stad, met veel aandacht voor innovatie en duurzaamheid. Ik verwacht dat dit convenant gaat werken als een olievlek en dat nog veel meer partijen in de stad erbij zullen aanhaken.'

Passend bij Agrifood Capital en We Are Food
Jan Hoskam, wethouder economie en duurzaamheid: 'met slimme technologie kun je de voedselketen duurzamer maken, dat heeft NoFoodWasted bewezen. Het mooie van deze technologie vind ik dat de prijs laag is: supermarktondernemers, restauranthouders en instellingen met eigen restaurants kunnen hierdoor eenvoudig instappen en winst boeken: minder afval, minder voedselverspilling, meer omzet. Ik maak dit graag mogelijk, want dit initiatief levert op een hele praktische manier resultaat op voor onze stad. En het past naadloos in de ambities van AgrifoodCapital en ons themajaar We Are Food’.

Het convenant biedt andere partijen de ruimte om alsnog aan te sluiten, zegt De Vocht. 'Elke supermarkt die gedurende het eerste jaar aanhaakt, ontvangt een bijdrage in de onkosten.' De Afgeprijsd-app is gratis te downloaden in de diverse app-stores.
(PvWK)

Deelnemende organisaties:

· NoFoodWasted BV

· Grow Campus

· Soho Den Bosch

· Plus van den Brom

· Restaurant Buurt

· Doncurado Den Bosch

· Yalla Yalla Foodbar

· Albert Heijn Nuland

· Compass Group (Avans Hogeschool)

· Plus Mulder

· Gemeente ’s-Hertogenbosch

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken