Afgeprijsd-app helpt tegen voedselverspilling
- Food-en-retail
- 15 mrt 2018 @ 08:52
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMarketing
- 15 mrt 2018 @ 08:52
- Peter van Woensel Kooy
Elf organisaties uit Den Bosch ondertekenen een convenant, om gedurende de komende drie jaar voedselverspilling in en rond de stad aan te pakken via de zogeheten Afgeprijsd-app.
Het gaat om drie supermarkten, vier restaurants, een onderwijsinstelling, een cateringbedrijf, de Grow Campus en het bedrijf NoFoodWasted. De gemeente ’s-Hertogenbosch ondersteunt het convenant.
Afgeprijsd-app
Het centrale element in het convenant is de Afgeprijsd-app, ontwikkeld door het Bossche bedrijf NoFoodWasted. Deze app laat consumenten zien welke producten bij hun lokale aanbieder tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen en daardoor met korting te koop zijn. Supermarkten, restaurants en cateraars hoeven door gebruik van de app minder producten weg te gooien. Consumenten kunnen eenvoudig afgeprijsde, dus goedkopere producten kopen en voorkomen daarmee dat de producten worden weggegooid. Inmiddels gebruiken 47.000 consumenten in Nederland de app.
Onderzoek naar effecten
De deelnemende restaurants en onderwijsinstellingen gaan nieuwe varianten binnen de app gebruiken, waarmee zij maaltijden, die tegen de houdbaarheidsdatum aanlopen, met korting aanbieden aan hun bezoekers en leerlingen. Gedurende de drie jaar gaan studenten van de Grow Campus de effecten van het gebruik van de app bij de deelnemende organisaties onderzoeken.
Innovatie en duurzaamheid
August de Vocht, directeur van NoFoodWasted: 'met dit convenant wordt de stad ’s-Hertogenbosch onze pilotstad, die voorop loopt in het toepassen van de app en die fungeert als ‘laboratorium’ voor nieuwe toepassingen ervan. Dat past goed bij ’s-Hertogenbosch, een echt bourgondische stad, met veel aandacht voor innovatie en duurzaamheid. Ik verwacht dat dit convenant gaat werken als een olievlek en dat nog veel meer partijen in de stad erbij zullen aanhaken.'
Passend bij Agrifood Capital en We Are Food
Jan Hoskam, wethouder economie en duurzaamheid: 'met slimme technologie kun je de voedselketen duurzamer maken, dat heeft NoFoodWasted bewezen. Het mooie van deze technologie vind ik dat de prijs laag is: supermarktondernemers, restauranthouders en instellingen met eigen restaurants kunnen hierdoor eenvoudig instappen en winst boeken: minder afval, minder voedselverspilling, meer omzet. Ik maak dit graag mogelijk, want dit initiatief levert op een hele praktische manier resultaat op voor onze stad. En het past naadloos in de ambities van AgrifoodCapital en ons themajaar We Are Food’.
Het convenant biedt andere partijen de ruimte om alsnog aan te sluiten, zegt De Vocht. 'Elke supermarkt die gedurende het eerste jaar aanhaakt, ontvangt een bijdrage in de onkosten.' De Afgeprijsd-app is gratis te downloaden in de diverse app-stores.
(PvWK)
Deelnemende organisaties:
· NoFoodWasted BV
· Grow Campus
· Soho Den Bosch
· Plus van den Brom
· Restaurant Buurt
· Doncurado Den Bosch
· Yalla Yalla Foodbar
· Albert Heijn Nuland
· Compass Group (Avans Hogeschool)
· Plus Mulder
· Gemeente ’s-Hertogenbosch
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- leerlingen
- convenant
- NoFoodWasted
- marketing
- duurzaamheid
- verspilling
- ’s-Hertogenbosch
- toepassen
- retail
- Grow Campus
- app
- directeur
- bezoekers
- horeca
- food
- August de Vocht
- stad
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing