Jumbo en Coop nemen Emté over voor 410 miljoen euro

Jumbo en Coop nemen Emté over voor 410 miljoen euro
  • Food-en-retail
  • 5 mrt 2018 @ 11:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Retailketen Emté komt in handen van zijn branchegenoten Jumbo en Coop. De twee partijen betalen daarvoor in totaal 410 miljoen euro aan de huidige eigenaar, groothandelsbedrijf Sligro.

De acquisitie betreft 130 supermarkten, de distributiecentra van Emté in Kapelle en Putten, een vleesverwerkingsfabriek in Enschede en het hoofdkantoor in Veghel. Emté was vorig jaar goed voor een omzet van 828 miljoen euro. Alle 6200 medewerkers gaan mee naar de nieuwe eigenaar.

Leverancier La Place
Sligro, waarvan de koers vandaag op de beurs intussen met 9 procent steeg, zocht al langer naar alternatieven voor zijn kwakkelende supermarktbedrijf, dat de afgelopen jaren bij gebrek aan schaalgrootte gestaag marktaandeel verloor. Jumbo en Coop werden steeds genoemd als de voornaamste gegadigden. Vorig jaar wees het bedrijf een bod op Emté evenwel nog van de hand. Het groothandelsbedrijf houdt aan de deal daarnaast een meerjarig contract over, waardoor het de belangrijkste toeleverancier wordt van Jumbo's restaurantdochter La Place. Daarmee verstevigt Sligro volgens topman Koen Slippens zijn positie als toeleverancier van de horeca in Nederland. Dat blijkt dus nu inderdaad het geval.

AH komt in het vizier
Door de overname door het consortium blijft een deel van het marktaandeel van Emté behouden voor het inkoopverbond Superunie. Aangezien ook de groothandels van Sligro een deel van hun inkoop via Superunie doen, kan het verbond mogelijk ook profiteren van de leveringen aan La Place die onderdeel zijn van de transactie. Emté heeft een marktaandeel van 2,5 procent, waarvan dus ongeveer 0,9 procentpunt bij Coop terechtkomt meldt Distrifood. 'Als Jumbo erin slaagt om tweederde van de winkels om te bouwen, breekt het marktaandeel van de keten door de grens van 20 procent heen.'
(PvWK, bronnen: ANP, Beursplein 5, Retailnews, Distrifood en Omroep Brabant)

foto: archiefbeeld hoofdkantoor Jumbo


Klik hier voor het videoverslag op OB

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken