'Amazon zorgt in Lage Landen voor aardverschuiving'

'Amazon zorgt in Lage Landen voor aardverschuiving'
  • Food-en-retail
  • 6 apr 2018 @ 09:16
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Marketing

De helft van de producten van Amazon zijn goedkoper dan vergelijkbare artikelen bij gevestigde Nederlandse webwinkels. Dat wordt oppassen geblazen.

Dit volgt uit een analyse van vergelijkingswebsite Vergelijk.nl. Deze site bekeek een aantal populaire artikelen die ook op Amazon.de worden aangeboden en stelt dat Bol.com, Coolblue en andere Nederlandse winkels vaak duurder zijn. Zodra Amazon helemaal naar Nederland komt, zal dat volgens de vergelijkingssite dan ook een ‘aardverschuiving’ teweegbrengen in het winkellandschap, voorspelt Vergelijk.

Geruchten over actiever Amazon

Amazon verkoopt al jaren boeken in Nederland, maar de geruchten over een breder aanbod via Amazon.nl namen toe met de lancering van Amazon Prime in Nederland, stelt Distrifood. 'Die dienst is gericht op snelle bezorging en toegang tot onder meer onlinevideo. Overigens is via de Duitse tak van de webwinkel ook al een breder aanbod beschikbaar in Nederland. Amazon.de is ook in het Nederlands beschikbaar.'

Concurentie voor Ahold Delhaize

Met dochteronderneming Bol.com heeft Ahold Delhaize in Nederland volgens het vakmedium de onlinemarktleider in huis. 'Het warenhuis heeft 2017 afgesloten met een omzet van €1,6 miljard. Dat is overigens op de totale wereldwijde omzet van het concern van ruim €62 miljard nog een relatief kleine speler.'  Recent werd ook bekend dat Amazon meer Go-winkels opent, een fysieke tak van het webwinkelmerk. Amazon gaat de formule testen in Los Angeles en Seattle. In L.A. werd eerder onder meer met de online supermarkt Amazon Fresh, terwijl er ook een nieuwe bezorgdienst wordt gelanceerd. Eerder dit jaar maakte MarketingTribune bekend dat Amazon verswaren binnen twee uur gratis aan huis gaat bezorgen in de V.S..

Block the date

Op 5 juni 2018 organisert MT-zustertitel Twinkle samen met Distrifood de tweede editie van Food & E-commerce. Retailers, a-merken en analisten delen dan hun ervaringen en inzichten in Utrecht. Van beloften naar baten, mis het niet.
(bron: Distrifood)

Lees hier het dossier Amazon op platform Food&Retail

Naschrift Bol.com: 'Amazon bleek voor 14 van de 20 producten de goedkoopste te zijn. Van de top 10 hebben zij 5 keer de goedkoopste prijs. In het artikel op RTLZ is nog wat extra context te vinden hierover.'

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken