P van pricing: 'Forse groei prijsvariatie Jumbo'
- Food-en-retail
- 10 apr 2018 @ 09:18
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingWinkelen
- 10 apr 2018 @ 09:18
- Redactie Food en Retail
Het aantal producten met drie of vier verschillende prijzen is bij Jumbo sinds begin 2018 fors toegenomen, zo signaleert supermarktapp Hiiper.
Met Hiiper hebben fabrikanten en retailers live inzicht in cijfers over het supermarktschap. De app analyseerde voor Distrifood de prijsstrategie van Jumbo. In juni 2016 bedroeg het aantal producten in de groep met drie prijslijnen nog 458. Op 2 januari 2018 was dit gegroeid naar 568, ontdekte Hiiper. 'Daarna volgde een flinke sprong. Eind maart stond de teller plots op 1540 producten.'
De P van Prijs
Het aantal producten met een prijsverschil bij Jumbo is in absolute zin wel gestegen. Hiiper noteerde er begin dit jaar zo’n 6700. Eind maart had de formule al op ongeveer 7650 producten verschillende prijzen geplakt. Volgens Hiiper golden op dat moment voor 42 procent van het Jumbo-assortiment variërende prijzen. Procentueel is dat de grootste piek sinds de eerste meting van de supermarktapp, juni 2016. Toen was het zelfs 47 procent, alleen destijds waren er amper producten waarvoor drie of vier verschillende prijzen werden gehanteerd. 95 procent van alle producten met variërende prijzen viel juni 2016 in de categorie met twee prijslijnen. In de meting van 27 maart 2018 was dit nog maar 78 procent. Het aandeel met drie prijslijnen is juist gestegen van 5 procent (juni 2016) naar 20 procent eind maart, zo meldt Distrifood.
Vier verschillende prijzen
Het aantal producten met vier verschillende prijzen is weliswaar klein, maar groeit ook fors. Hiiper noteerde op 2 januari 2018 slechts één product in het assortiment met vier verschillende prijzen, aldus het retailvakmedium. 'Bij een meting op 30 januari stonden er al 87 artikelen onder de streep en op 27 maart waren dat er inmiddels 145.'
(bron: Distrifood)
foto: Jumbo vleeswaren kerstimpressie
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing