[interview] JuiceBrothers keten breidt uit in Amsterdam Zuid: 'Wij doen geen concessies'

[interview] JuiceBrothers keten breidt uit in Amsterdam Zuid: 'Wij doen geen concessies'
  • Food-en-retail
  • 25 apr 2018 @ 09:04
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Op 25 april 2018 opent de JuiceBrothers-keten een nieuwe 'gezonde grab&go' aan de chique Amsterdamse Koninginneweg. Goed moment voor een interview met Guus Benning, de merkenman bij de JuiceBrothers.

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

'Mijn naam is Guus Benning, co founder van Juice Brothers. Ik zie mezelf als een ondernemer die denkt dat hard werken beloond wordt. Een hoop mensen kennen ons en daar ben ik heel blij mee. Marketing is natuurlijk een essentieel onderdeel van onze bedrijfsvoering. Als niemand je naam kent, haal je het niet. Wij hebben een product dat veel wordt gedeeld zowel mondeling als online. Hiervoor hebben we hard moeten werken, zowel productioneel als via marketing.' 

2. OK, ten eerste The JuiceBrothers, kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveer zijn en waar dit idee om draait? ‘Brothers’, waarom geen Sisters?

'Ik en mijn compagnon liepen een aantal jaar geleden in New York en daar zagen we winkels met gigantische koelingen met daarin sappen in alle kleuren van de regenboog. Toen we er ook nog eens achter kwamen dat dit product gezond voor je was waren we verkocht. Daarbij is het een eerlijk product, geen bullshit. We produceren juice en omdat we er niks aan toevoegen is het "maar" vijf dagen houdbaar. Het is puur. Het leeft. Niet zoals een pak sinaasappel dat een half jaar houdbaar is, maar waar wel vers op de verpakking staat. In een eerste instantie zijn we gaan onderzoeken wat er in Nederland op de markt was, toen bleek dat er weinig was op het gebied van koude sappen, zijn we begonnen. Persoonlijk vonden we altijd dat biologische, gezonde producten in een suf jasje staken. Zeg maar geiten-wollen-sokken imago. Ik werd niet echt getriggerd om die producten te kopen. Dat wilden wij veranderen. 

Brothers komt voort uit ons avontuur samen. Mijn compagnon en ik zijn al heel lang vrienden. Zo belandden we ook in New York en sprak dit idee ons aan. Daarbij is iedereen betrokken bij onze organisatie; klanten, leveranciers, personeel, brothers. Dat familie gevoel is belangrijk voor ons.' 

3. Hebben jullie ervaring in de sapwereld? Waarom sap?

'Inmiddels wel natuurlijk. Maar toen wij van start gingen waren wij helemaal blanco. We hebben alles uit moeten vinden wat er uit te vinden was. Van apparatuur, tot smaakcombinaties tot persmethodes. Alles is aan bod gekomen in 1,5 jaar. Nu weten we alles wel te vertellen wat er over sappen te vertellen valt. 

Inmiddels doen we meer dan juice, zoals acai bowls, smoothies en veganistische snacks. Maar goed waarom sap? Sap is absoluut de makkelijkste manier om al je vitamine binnen krijgen. Zon groen flesje is de puurheid zelfe: super geconcentreerde, 100% bioglogische groente, op de best mogelijke manier geperst. In elk flesje zit minimaal een kilo groenten en fruit. Probeer het equivalent daar maar is van je bord af te eten, das dus niet te doen. Daarbij is het een dorstlesser en krijg je niet normale grote concentratie vitaminen, enzymen en mineralen binnen. Dus daarom sap.'

4. Is de ‘hippere horeca’-markt een ingewikkelde, licht graag toe?

'Zelf omschrijf ik JuiceBrothers niet perse als horeca, maar meer als een grab&go formule, die wel ondersteunende horeca biedt. Grootste deel van onze klandizie neemt het mee onderweg of drinkt het thuis op. 

Maar goed terug naar je vraag. JuiceBrothers is een heel duidelijk concept, je weet precies waarvoor je naar JuiceBrothers gaat. Ik denk dat onze kracht is dat we niet teveel willen doen. Ons straatje bestaat uit veganistisch, biologisch en gezond. Daarbij doen wij geen concessies. Alles wat je bij ons koopt is zelf gemaakt met de meest hoogwaardige producten. Ik denk dat deze combinatie -home made, biologisch en gezond- het publiek aanspreekt. Een goed en duidelijk concept is daarin key.' 

5. Wij hoorden van food investor Ralph de Vries (ex Hergo) dat hij een soort Juicebrothers eerder opmerkte in Londen en er ook een Nederlands succes in zag. Nu zitten jullie in Amsterdam. Met hoeveel vestigingen inmiddels? Is het franchise of een Nederlandse ‘agent’?

'Haha, JuiceBrothers is een echt Amsterdams bedrijf opgericht door een paar Amsterdammers. We links en rechts benaderd door mensen die ons willen franchisen en dat neem je natuurlijk heel serieus, maar tegelijkertijd moeten we ons realiseren dat we nog maar drie jaar bestaan en dus een jong bedrijf zijn. Ach ja, wat kan ik zeggen, paden genoeg om te bewandelen. In elk geval beheren we nu nog elke winkel in Nederland zelf, van productie process tot uitgifte. Hopelijk hebben we snel nieuws voor jullie.'

6. Je meldt resultaten waar jullie erg blij mee en trots op zijn. Wil je die delen?!

'Waar we trots op zijn is dat we een product op de markt hebben kunnen zetten dat geen bullshit is. Je weet waar je voor komt, zonder addertjes onder het gras. Daarnaast is JB inmiddels een merk geworden wat iedereen kent, daar ben ik zeker trots op! We hebben een organisatie waar we inmiddels meer dan 80 mensen werk verschaffen. Als ik in de productie kom en ik zie daar jongens die hard werken, lol hebben met elkaar en vrienden zijn geworden door JB, dan doet dat je wel wat.' 

7. Wat is jouw lievelingsbestelling van de JB-kaart? Waarom? Kun je dit recept misschien delen?

'Mijn lievelingssap is de Force of Nature. Dat is een groene sap zonder fruit erin met de hoogst geconcentreerde vitaminen en mineralen in een sap. Puur gezondheid in een flesje. Het recept staat gewoon op het flesje zelf, dus ik zou zeggen ga ‘m snel halen. Ik heb green juice gedronken over de hele wereld - over het algemeen zijn groene sappen zonder fruit niet te drinken. Die van ons wel, en daar zijn we best wel een beetje trots op.' 

8. Spelen jullie in op de biologische vlees- en vega-trend?

'We zijn 100% gecertificeerd biologisch en 100% vegan. Al heb ik wel het gevoel dat we al iets voor de trend met JB bezig waren. Er waren dan ook weinig mensen die we om advies konden vragen. We hebben alles zelf uit moeten zoeken.'

9. Hoe gaan jullie verder? Komen er meer zaken, gaan jullie bezorgen?

'We staan op het punt om een webshop te lanceren, die bezorging in de hele Benelux mogelijk maakt. Daarbij zijn we altijd op zoek naar mooie panden en locaties. Overigens bezorgen wij in Amsterdam al via Foodora, Deliveroo, Ubereats en Thuisbezorgd.'

10. Hoe gaan jullie op de trom slaan op de Koninginneweg voor de opening vandaag?

'We hebben er bewust voor gekozen om in Zuid een vestiging te openen, de vraag is groot een aanbod was laag. Qua PR hebben we er voor gekozen om een brunch te organiseren voor een aantal van onze grootste fans die een groot bereik hebben. Het leuke aan deze brunch is dat we alles laten proeven, we nemen ze mee op een vogelvlucht van ons menu. Ze gaan eerst een high intensity work out van onze vrienden van High studios doen, waarna ze kunnen herstellen bij ons.'

(PvWK)


Guus Benning, oprichter van en merkenman bij de Juice Brothers

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken