Leveranciers draaien op voor groei supermarkten

Leveranciers draaien op voor groei supermarkten
  • Food-en-retail
  • 11 apr 2018 @ 09:10
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Door tragere betaling spelen retailketens honderden miljoenen euro's vrij. Volgens de toeleveranciers betalen de ketens met dat geld overnames en de introductie van nieuwe formules.

'Wij betalen de overnames van de supermarkten', zegt een toeleverancier in het FD, die anoniem wil blijven uit angst voor sancties. 'Supermarkten hebben van het betalen van rekeningen een businessmodel gemaakt', zegt een ander. Volgens een derde, een producent van levensmiddelen, komt innovatie in gevaar omdat door de late uitbetaling 'kleine leveranciers kapot gaan op het werkkapitaal.'

De betalingsdiscipline van de supermarkten is de afgelopen jaren in rap tempo verslechterd, zo blijkt uit onderzoek van openbare jaarverslagen door de krant. Door de oprekking van de betalingstermijn moeten leveranciers twintig tot dertig dagen langer op hun geld wachten. De betaaltermijnen variëren van circa dertig tot ruim over de zestig dagen. De wettelijke betaaltermijn tussen handelspartijen is overigens in 2013 vastgesteld op 30 dagen. Maar sinds afgelopen zomer geldt voor grote ondernemingen een uiterste termijn van 60 dagen.

'Niks aan de hand'

Jumbo en Coop, twee ketens die de afgelopen jaren zijn gegroeid door overnames, ontkennen richting FD dat zij de betalingstermijn oprekken om hun expansie te financieren. Maar verschillende leveranciers laten weten dat Jumbo na een overname telkens een langere betalingstermijn afdwingt. Volgens berekeningen van het FD - op basis van de omzet en de gemiddelde kostprijs van de omzet - betaalde Jumbo zijn leveranciers in 2011 gemiddeld na 32 dagen. Inmiddels moeten zij gemiddeld 75 dagen op hun geld wachten. Volgens Jumbo moet dat getal worden gecorrigeerd voor btw en de aankoop van niet-handelsgoederen. Dat zou de betaaltermijn terugbrengen tot gemiddeld 54 dagen. In het onderzoek komen onder andere ook Coop, Plus, inkoopcentrale Superunie, Spar, AH, Dirk van den Broek en DekaMarkt aan de orde.
(bron: FD)


Lees hier verder

Fotocredit boven: Didier Weemaels op Unsplash

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken