Marketingrol verpakkingen verdient meer aandacht

Marketingrol verpakkingen verdient meer aandacht
  • Food-en-retail
  • 6 apr 2018 @ 11:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Instore marketing

Shopper- en activatiemarketeers hebben te weinig aandacht voor de communicatiekracht van verpakkingen. Dat meent Pablo van Gastel, verpakkingsdeskundige van creatief bureau nu:amsterdam, die een inleiding komt geven op het komende Shopper Marketing Update Live!-event.

Uitgeverij BBP Media en ISMI organiseren dit event vier keer per jaar, waarvan de komende editie staat gepland voor dinsdagmiddag 10 april tijdens de verpakkingsbeurs Packaging Innovations in de Jaarbeurs in Utrecht. Bezoekers van Shopper Marketing Update Live! krijgen daarmee toegang tot een eventprogramma met spraakmakende inleiders, maar hebben ook de mogelijkheid om zich te oriënteren op de laatste verpakkingstrends.

Vier sprekers staan er op het programma. Topdesigner Mat Bogust van THINK Packaging kwam eergisteren met een interview op deze site aan bod. Gisteren een interview met Lex de Vries (Sales Director DisplaysSmurfit Kappa Zedek). Vandaag Pablo van Gastel (Nu:Amsterdam) en komende maandag Martin de Munnik (directeur neuromarketingbureau Neurensics)

Vertel eens Pablo, kun je al iets zeggen over je presentatie?
“Een verpakking is deels een functioneel instrument om producten op het schap te kunnen presenteren. Een deel van mijn presentatie is gewijd aan de actualiteit wat dat betreft. Wat zijn de trends, welke stijl aan illustraties, fotografie en kleur staan op dit moment centraal? Daaroverheen leg ik in de presentatie een laag over het belang van de verpakking als shoppermarketing-tool. Als marketeer staat je een superkrachtig instrument ter beschikking om aandacht te vragen op de meest belangrijke plek. En daarmee bedoel ik uiteraard de winkelvloer, de plek waar het koopgedrag van de shopper nog sterk beïnvloed kan worden en de shopper komt tot zijn aankoopbeslissing.”

Ik proef een beetje uit je woorden dat er nog een uitdaging ligt voor marketeers en shoppermarketeers.
“Ik zeg wel eens: wij maken geen commercial van dertig seconden, maar een opvallend design dat blijvend een plek heeft. Binnen 1 seconde heb je de mogelijkheid om heel veel te vertellen. Met je verpakking moet je kwaliteiten duidelijk maken van je product, merk of variant bijvoorbeeld. Je kunt opvallen en laten zien dat het product zich onderscheidt van andere merken. En inderdaad: daar zou best wat meer aandacht voor mogen komen.”

Heb je de indruk dat shoppermarketeers ondertussen meepraten over de visuele kwaliteit van een verpakking?
“Nee, de verantwoordelijkheid over verpakkingen ligt vooral op het bordje van brandmarketeers. Ook mij lijkt het niettemin heel logisch dat shoppermarketeers of andere activatiemanagers daarover meepraten. De shopperomgeving speelt een steeds belangrijkere rol in de ontwikkeling van een verpakking, zowel 2D als 3D, of merk.”

Heb je een mooi voorbeeld wat dat betreft?
“In eigen huis hebben we de verpakking ontwikkeld voor Dutch & Dapper, een merk van Van Delft Biscuits. Die staat vooral bekend als pepernotenbakker, maar brengt nu exclusief voor Albert Heijn een nieuw chocobiscuits-concept. Wat deze case zo specifiek maakt, is dat het concept niet wordt ondersteund door een landelijke campagne, maar dat juist de opvallende verpakking en PoS-materialen de shopper aanspreekt op het punt van verkoop. De verpakking schreeuwt als het ware: ‘Kijk mij, koop me’. Via de verpakking kom je als shopper in contact met het merkverhaal van Dutch & Dapper, dat als merk is bedacht door twee gepassioneerde bakkers.”

Ga je zelf ook nog rondkijken op de beurs Packaging Innovations?
“Ja, natuurlijk. Ik wil de happening vooral gebruiken om kennis te maken met de laatste trends en innovaties. Ik ben heel benieuwd welke duurzaamheidstrends ik tegen ga komen. Verder is de beurs ook een mooi moment om bij te praten met vakgenoten.”

Lezers van MarketingTribune/Food en Retail kunnen zich aanmelden via deze link. Het totale eventprogramma is te lezen via deze link.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken