[boxtoernooi] Allerhande Box niet langer in doos maar in zak

[boxtoernooi] Allerhande Box niet langer in doos maar in zak
  • Food-en-retail
  • 7 mei 2018 @ 09:07
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Albert Heijn verkoopt per 9 mei niet langer de Allerhande Box. In plaats daarvan kunnen klanten straks zelf hun keuze maken uit acht maaltijden en deze los kopen in een papieren zak.

Dit betekent een nieuwe ronde in de 'boxoorlog', waarvan MarketingTribune de afgelopen jaren nauwkeurig verslag deed. Hierbij gaat het om bezorgen van (vers) voedsel aan huis door retailers, al dan niet met een abonnementsvorm. Albert Heijn lanceerde de Allerhande Box in augustus 2015. Door de jaren heen kwamen er diverse themaboxen bij rond feestdagen. Maaltijddozen waren de hype van 2016: dozen met voedingswaar, inclusief de bijbehorende recepten waarmee de ontvanger drie dagen in de keuken vooruit kon komen. Maar de hype is wat overgewaaid. 

Recept op de zak

Met een nieuwe aanpak wil Albert Heijn zijn Allerhande Box vanaf deze week nieuw leven inblazen. Het bedrijf volgt daarmee marktleider Hello Fresh, die al langer maaltijdkeuze bood.  'De maaltijdmarkt is de afgelopen jaren flink veranderd, van zelf boodschappen doen, naar bezorging aan huis', zegt Leen Menken nu in het Parool. Zijn bedrijf, sinds begin dit jaar onderdeel van de Belgische posterijen, verzorgt in Nederland de maaltijdboxen van Hello Fresh. 

Wat er werkelijk in de boxtoernooi-markt omgaat is onduidelijk: geen van de aanbieders wil cijfers geven uit angst de concurrentie te alarmeren. Hello Fresh schermde twee jaar geleden met 150.000 Beneluxklanten. Hoeveel dat er nu zijn, wil het bedrijf niet meer zeggen aldus het Parool. Hello Fresh, dat vorig jaar naar de beurs ging, claimt in zijn markten buiten de VS (waaronder Nederland, Duitsland, België de alpenlanden en Canada) 560.000 klanten en 8,3 miljoen 'bestellingen', een miljoen meer dan in 2016. Volgens Marianne Pijpers, bij Albert Heijn verantwoordelijk voor de Allerhande Maaltijdbox die evenmin exacte cijfers wil geven, groeit de Allerhandebox 'in lijn met' de onlineomzet bij AH.nl, vorig jaar 25 procent. 

De naam Allerhande Box blijft wel in stand, maar de doos waar tot nu de ingrediënten voor drie gerechten in zaten, verdwijnt. Klanten hebben voortaan wekelijks de keuze uit acht maaltijden, waarvan drie vegetarisch, verpakt in een zak. Het recept van het gerecht staat voortaan op het label van de zak, meldt AH.

Klanten kunnen ook één gerecht bestellen

Anders dan voorheen is het ook mogelijk om één, twee of meer gerechten te bestellen. Bezorging is nog steeds gratis bij drie of meer gerechten en boxen rond thema’s als Kerstmis en Pasen. Een abonnement op de Allerhande Box is niet nodig. De maaltijden zijn verkrijgbaar voor twee en voor vier personen, volgens Distrifood.

Meer keuze in zak

‘De nieuwe Allerhande Box biedt voor iedereen een keuze’, reageert Marit van Egmond, commercieel directeur van Albert Heijn op de vernieuwde Allerhande zak: ‘Wij willen onze klanten inspireren te koken. Er is voor iedereen en voor elke gelegenheid een keuze, alledaags of juist meer culinair. En tegelijkertijd bieden we meer gemak. Een grote diversiteit aan gerechten met verse ingrediënten die je naar keuze kunt ophalen of laten bezorgen.’

Boxtoernooi begint pas

Met Jumbo en Picnic naast marktleider AH.nl is de flinke concurrentieslag in de wereld van online boodschappen geenszins voorbij. Deze overlapt met een deel van de markt die de maaltijdboxleveranciers nu bezetten. De komst van meer warmemaaltijdbezorgers zoals Uber Eats, Foodora en Deliveroo, zorgt bovendien voor veel meer aanbod van kant-en-klaar- en warm eten aan huis. Eerdergenoemde Menken ziet vooral een tweedeling: 'Zeker de helft van de klanten wil wel gewoon een klassieke kookbox, zonder over de inhoud te hoeven nadenken.'

Pijpers van AH vindt echter juist de optie voor keuze­mogelijkheden, weg van de standaardbox, niet risicovol. 'Er is een duidelijke groep mensen die zelf wil kiezen en zelf wil koken maar geen tijd heeft om een menu samen te stellen, of ingrediënten uit te zoeken.' Deze doelgroep krijgt ook geen zakjes en pakjes meegestuurd in de nieuwe tassen, maar pure ingredienten om zelf soepen en sauzen te maken en hun eten kruiden, belooft marketeer Pijpers.

(PvWK, bronnen; AH, Distrifood en Parool)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken