Blokker in de penarie: verlies 344 miljoen euro
- Food-en-retail
- 29 mei 2018 @ 11:19
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenZakelijk
- 29 mei 2018 @ 11:19
- Peter van Woensel Kooy
Blokker lijdt een historisch verlies van 344 miljoen euro. Hoge eenmalige herstructureringskosten en tegenvallende commerciële resultaten zijn de reden, 'maar de eerste verbeteringen zijn zichtbaar', aldus Blokker Holding.
Ook dit jaar verwacht het familiebedrijf verlies te lijden. De omzet daalde met bijna 400 miljoen tot 1,6 miljard euro. Blokker begon zoals wij verschillende keren meldden in 2017 al met een grote reorganisatie omdat de omzet en winst al jaren zwaar onder druk staan. Onderdeel van de reorganisatie is het afstoten van winkelketens zoals Intertoys en Leen Bakker die ook van de Blokker Holding waren. De focus kwam gaandeweg op de Blokker-winkels te liggen, online (de clicks) en offline (de bricks). Door het wegvallen van de verkochte ketens wordt nu ook een groot deel van het omzetverlies verklaard. Maar ook de Blokker-winkels zelf laten nog geen groei zien, zo blijkt uit de zojuist gepresenteerde cijfers. Het concern hoopt dat dit jaar herstel doorzet. 'Gelukkig lijkt de trend aan het slot van het jaar langzaam doorbroken met omzetgroei door hogere bezoekersaantallen', zegt waarnemend bestuursvoorzitter Michiel Witteveen. Ook is te hopen dat het aantal personeelswisselingen in de directie stabilisaeert: het was nogal een duiventil.
De hogere bezoekersaantallen en conversie zijn volgens Witteveen voorzichtige signalen dat het beter gaat. 'Ook de in maart 2018 aangekondigde integratie van Blokker met Nextail geeft de online groei van Blokker een extra impuls. Werken aan herstel voor Blokker blijft een pittig proces waar we ons allen hard voor maken. De niet aflatende inzet van onze medewerkers in deze moeilijke tijd is zeer te prijzen en belangrijk voor onze toekomst. Met de goede plannen die er liggen en de financiering die hiervoor beschikbaar is, gaan wij ervan uit dat onze strategie het gewenste resultaat zal gaan leveren.'
Jeroen Visser, CFO Blokker Holding vult aan: 'We hebben een turbulent jaar achter de rug met de meest omvangrijke herstructurering en desinvesteringen ooit voor ons concern. Dit alles is onderdeel van de door ons ingezette strategiewijziging. Over 2017 leidde dit tot een fors verlies als gevolg van reorganisatiekosten, afschrijvingen en tegenvallende commerciële resultaten van alle winkelbedrijven.'
Ondanks de forse verliezen, kan Blokker voorlopig verder met de reorganisatie. De holding weet zich verzekerd van een krediet van 485 miljoen euro tot 2021. Hiermee hebben de aandeelhouders en de Raad van Commissarissen hun vertrouwen in de strategie en de toekomst van het familiebedrijf nogmaals bevestigd, stelt Blokker Holding.
(PvWK)
Lees hier 80 recente nieuwsberichten over Blokker in ons 'Blokker dossier'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Blokker Holding
- directie
- winkels
- verlies
- cijfers
- bestuursvoorzitter
- integratie
- conversie
- marketing
- trend
- Blokker
- retail
- Nextail
- Michiel Witteveen
- Blokker
- omzetgroei
- bezoekersaantallen
- duiventil
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing