Soja-handel velt Amazone-regenwoud met Nederlandse hulp

Soja-handel velt Amazone-regenwoud met Nederlandse hulp
  • Food-en-retail
  • 3 mei 2018 @ 09:12
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOMarketing

De oprukkende sojavelden in het Braziliaanse Amazonegebied slopen het regenwoud. Grote producenten -waaronder enkele bekende Nederlandse corporate merken- helpen daarbij. Marketeers opgepast.

De Braziliaanse soja gaat onder meer naar Europa en China. Toen graanhandelaar Cargill vijftien jaar geleden 100 kilometer van natuurreservaat Tapajós in de Amazone te Santarém een sojahaven bouwde in Santarém, togen nieuwe sojaboeren naar het bosgebied, aangetrokken door goedkope grondprijzen en de grote exporthaven in de buurt. In twee jaar tijd verdubbelde in deze regio de ontbossing. De afgelopen vijf jaar zijn er in de Amazone-deelstaat Pará al zeker tien nieuwe sojahavens gebouwd. Er staan nog minstens 58 nieuwe havens gepland, blijkt uit een longread die onafhankelijk nieuwsmedium De Groene deze week publiceert. Platform voor onderzoeksjournalistiek Investico onderzocht voor De Groene en voor Trouw de duurzame beloftes die gedaan worden in verband met de 'duurzame Nederlandse hulp' die bij deze 'ontginning' geboden wordt en ontdekte dat er van die ‘duurzaamheid’ weinig te vinden is, zo blijkt uit het verontrustende artikel. 

Participatie biedt kansen voor meer MVO

Met subsidies schreven het havenbedrijf Rotterdam en de promo-organisatie voor de Amsterdamse haven strategische plannen voor de Braziliaanse binnenvaart. Bedrijven als TNO, Panteia en STC-Nestra maakten volgens het onderzoek met subsidie een blueprint voor een netwerk van sojaroutes dwars door de Amazone. 'In 2016 importeerde Nederland bijna 1,6 miljoen ton soja uit Brazilië. Daarmee is het een van de belangrijkste importeurs van Braziliaanse soja ter wereld. Via de nieuwe Amazoneroute kan die soja goedkoper naar Nederland worden verscheept.' 

Smet op blazoen

Andere corporate merken die bij de Amazone-catastrofe genoemd worden zijn Arcadis, BuZa, Boskalis, Damen Shipyards, sojahandelaar Bunge en Alewijnse. 'De Amazone is volgens wetenschappers dicht bij het kantelpunt waarop extra ontbossing het ecosysteem onherstelbaar aantast. Als 20 procent van het Amazonewoud is gekapt, zullen regen en bosbranden zo veranderen dat een deel van het regenwoud savanne wordt', becijferden milieuwetenschappers vorige maand in het gerenommeerde wetenschappelijke tijdschrift Science. Op dit moment is al zeventien procent van het Amazone-bos verdwenen. Al eerder pleitte MarketingTribune ervoor dat grote bedrijven en Westerse overheden zoals de EU enorme stukken regenwoud juist gaan kopen of huren om het restant zo voor toekomstige generaties te behouden. In plaats van te vellen voor korte termijn winst.

Marketeers opgepast

Lees hier het hele artikel 'Hoe Nederland helpt met het duurzaam slopen van het Braziliaanse regenwoud' op De Groene. 'De Nederlandse overheid helpt Brazilië bij de aanleg van havens, wegen en spoorlijnen dwars door de Amazone. Goed voor ons bedrijfsleven, is het idee. Maar de projecten leiden tot ontbossing, landroof en moord. En Nederland weet dat', zo valt in dit artikel te lezen. Niet bepaald nieuws waar een eerzame marketeer of zijn communicatie-afdeling op zit te wachten...

Onverantwoorde opbrengst

Ook onderzoekers Mirjam van Biemen en Mijke van Wijk reisden met financiële steun van het Postcode Loterij Fonds voor journalisten van Free Press Unlimited naar Santarém in Brazilië. Triest is dat veel Amazone-soja als veevoer in de Nederlandse vleesindustrie blijkt te worden gebruikt: de prijs wordt hoog betaald, uiteindelijk door onszelf. Maar dan op de lange termijn. Soja als mensvoer zou overigens meer monden voeden als het als vleesvervanger wordt verwerkt en vermarkt dan wanneer je de soja eerst door dieren laat opeten en die daarna zelf opeet. Klik hier voor het tweede verslag over de soja-regenwoudslopers. 
(PvWK) 


Kaart Amazone sloopgebied (bron: De Groene)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken