Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie

Franchise groeit sneller dan Nederlandse economie
  • Food-en-retail
  • 13 jun 2018 @ 11:33
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Uit onderzoek van De Nationale Franchise Gids blijkt dat de franchisesector gemeten over de periode van 2015 tot 2018 sneller is gegroeid dan de Nederlandse economie. Deze groeide in deze periode met 7,37% terwijl de omzet uit franchisevestigingen een groei liet noteren van 7,57%.



Op de branches mode en non food na laten alle branches een sterke omzetstijging zien. Met name de branches dienstverlening, horeca en zorg doen het erg goed. Dienstverlening is een erg pluriforme branche met particuliere dienstverleners als zelfstandig opererende koeriers en zakelijke dienstverleners als project management bureaus. Mode laat in de franchisesector dieprode cijfers zien:  een afname van 5,52%. Overigens is de terugname in omzet exact gelijk aan de afname van het aantal franchisevestigingen in de mode: dat nam af van 815 naar 770. De omzet per vestiging bleef vrijwel onveranderd.

Domino’s Pizza loopt in op McDonald’s
Binnen de horeca is Domino’s Pizza met 250 vestigingen de grootste franchiseformule op de voet gevolgd door runner up McDonald's met 223 franchisevestigingen. Subway, de grootste franchiseformule ter wereld volgt op de derde plek met 201 vestigingen.   

Forse afname in de mode
Het aantal franchiseformules is licht gedaald: van 775 naar 772. De meeste nieuwe formules zijn actief in de zorg (+5,88%) en de horeca (+9,78%). Het aantal modeformules daalde van 27 naar 22, oftewel een daling van maar liefst 18,52%. Sinds 2016 is het aantal formules in mode met 18,5% en in non food met 7,4% afgenomen vermoedelijk omdat hier de concurrentie van het internet het sterkst is.
(PvWK)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken