Haribo zet vrachtwagen in voor extra 'theater'

Haribo zet vrachtwagen in voor extra 'theater'
  • Food-en-retail
  • 25 jun 2018 @ 14:34
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Activatie

Displays presenteren zich in uiteenlopende verschijningsvormen. Veelal overstijgen ze niet de strekkende meter, maar snoepfabrikant Haribo kent een opvallend exemplaar van een paar meter lengte.

Deze vrachtwagendisplays is opgebouwd in modules en kent een afmeting van drie meter in totaal. Dus niet echt alledaags. Hoogste tijd om even contact op te nemen met Patrick Tax van Haribo.

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shoppermarketing? 

‘Ik ben Patrick Tax en ben als Trade Marketing Manager bij Haribo verantwoordelijk voor onze shoppermarketing-activiteiten in België en Nederland. Als Haribo geloven wij sterk in de kracht van de winkelvloer en daarmee in de waarde van shoppermarketing. Zoetwaren is een impulsgedreven categorie, waarbij zichtbaarheid naar de shopper zorgt voor bewezen extra verkopen.’

Recent kwam ik een forse, opvallende vrachtwagendisplay tegen bij AH XL in Tilburg.  Hoe zijn jullie tot die opvallende grootte gekomen?

‘De vrachtwagendisplay is onze grootste display, die wij met name lokaal inzetten via onze buitendienst in winkels met een groot vloeroppervlak en veel traffic, zoals deze AH XL. In winkels met deze omvang is er geregeld vraag naar en ruimte voor “theater op de vloer”. Haribo is een perfect merk om dit mee in te vullen: we zijn het no.1-snoepmerk van Nederland, iedere Nederlander kent ons en meer dan de helft van de snoepkopende huishoudens koopt wel eens Haribo.’

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken?

‘Onze slogan is al decennia “kids and grown-ups love it so, the happy world of Haribo!”. Dit zegt het eigenlijk al: Haribo staat voor vrolijkheid, kleur en “fun”. Deze vrachtwagen-display sluit hier naadloos op aan en brengt de “happy world of Haribo” naar de winkelvloer. De display zorgt voor een glimlach bij de shopper!’

Zijn second placement-locaties nog beschikbaar voor zoetwarenfabrikanten? Ik bedoel: zoetwaren staan in het huidige tijdsgewricht waarin gezondheid de boventoon voert behoorlijk ter discussie. Zijn er nog promotiekansen?

‘Jazeker, retailers zien zeker nog de waarde van 2nd placement van impulscategorieën als zoetwaren. Tegelijkertijd zie ik ook dat retailers en fabrikanten zich terdege bewust zijn van de bredere maatschappelijke discussie, welke zich overigens richt op suikerconsumptie in zijn algemeenheid. Wat betreft snoep zien we dat de consument zeer goed beseft dat dit suiker bevat. Men consumeert vaak al bewust vanuit de gedachte “een snoepje op zijn tijd mag best, het is  een kleine verwennerij tussendoor”.

Als Haribo willen we de consument hierin ondersteunen. We doen dit door het verder verhelderen van onze on-pack informatie: we voegen op dit moment op al onze verpakkingen een portie-indicator toe, waarmee op een toegankelijke manier wordt uitgelegd hoeveel snoepjes er in een portie passen. Daarnaast willen we de consument ook keuze bieden: eerder dit jaar hebben we een range producten gelanceerd met 30% minder suiker, zonder enig compromis op smaak en kwaliteit. We blijven hierop doorwerken, want als Haribo willen we er tenslotte zijn voor iedereen.’

Welke externe bureaus zijn bij dit project betrokken?

‘Deze display is door Haribo zelf ontwikkeld en via onze eigen buitendienst opgebouwd.’

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken