ISMI gaat van koers veranderen

ISMI gaat van koers veranderen
  • Food-en-retail
  • 20 jun 2018 @ 15:56
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Marketing

Het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) van Bram Nauta en Cees Bosma slaat een nieuwe weg in. Belangrijkste verandering is misschien wel dat de organisatie de vorm krijg van een stichting, inclusief een bestuur en Raad van Advies, zo werd gisteren duidelijk op ons Shopper Marketing Update Live!-event.

De samenstelling daarvan is nog niet bekend. Komende maanden komt daar duidelijkheid over. Vijf mensen zijn op dit moment betrokken bij de uitwerking van de nieuwe plannen, waarbij het gaat om:

Onderliggend motief om een nieuwe weg in te slaan, is dat verdere professionalisering een doortik verlangt met verschillende professionals uit de customer- en shoppermarketing-praktijk. De bedrijfsvorm van een bv wordt gewijzigd tot stichting, met name omdat een stichtingsvorm beter aansluit bij de ambities om kennis met leden te delen en te vermeerderen vanuit een onafhankelijk en objectief opererende kenniscentrum. 

13 november

Aanstelling van de nieuwe bestuursleden en leden van de Raad van Advies krijgt in november zijn definitieve beslag. Tijdens een bijeenkomst op 13 november worden verdere plannen toegelicht en zal het nieuwe bestuur de taken van Bram Nauta en Cees Bosma verder invulling geven. Daarbij geldt dat beiden een stapje naar achteren zetten, maar als adviseur aan de zijlijn nog steeds bij het ISMI betrokken blijven.

Ecommerce

De transformatie die het ISMI doormaakt, heeft behalve met verdere professionalisering vooral ook van doen met de noodzakelijke veranderingsslag in industrie- en retailkringen. Nu de customer journey een totaal andere invulling heeft gekregen ten opzichte van pakweg twee decennia terug is het voor de marketeer meer dan ooit noodzakelijk om te denken vanuit de consument, shopper en klant. Het ISMI wil daarbij aanhaken, en komen met een bredere en diepere benadering van het vakgebied Customer & Shopper Marketing. Belangrijke toevoeging ten opzichte van het huidige aandachtsveld is dus de term Customer Marketing. Daarvoor is gekozen omdat die term het belang van de relatie tussen vraag en aanbod beter dekt, zowel vanuit het belang van de merkfabrikant als vanuit de retailorganisatie.

Loyaliteit

De huidige marketingwereld leunt nog te veel op geaccepteerde aannames, terwijl er eigenlijk nog te weinig wordt beseft dat de loyaliteit van consumenten en shoppers richting merken en retailer als sneeuw voor de zon aan het verdwijnen is. Voor commerciële organisaties is het niet meer afdoende om te denken in de verzuiling met Sales en Marketing, maar is het hoogst noodzakelijk om de discipline Customer- en Shoppermarketing te positioneren naast beide eerdere disciplines. Dus op hetzelfde level, waarbij wordt gestreefd naar een geïntegreerde aanpak op alle niveaus. Het ISMI stelt zich tot doel om deze transformatie verder te stimuleren, aldus het nieuwe bestuurslid Oswin van den Boer. Hij gaf toelichting op de nieuwe rol van het ISMI tijdens ons Shopper Marketing Update Event!, dat gisteren in Bunnik werd gehouden.  

Uitdagingen

Voordat de plannen in november worden toegelicht, heeft het nieuwe bestuur een aantal uitdagingen op te pakken. Zo bestaat er het voornemen om de naam van het instituut te veranderen. De I van Instore dekt onvoldoende de lading bij de nieuwe rol, waarbij meer wordt gekeken naar het totale speelveld van customer- en shoppermarketing als vakgebied. Welke naam dat gaat worden, is nog onbekend.

Verder zal de nieuwe stichting zich ook nadrukkelijker bezig houden met digitale ontwikkelingen. De rol van de winkelvloer wordt niet vergeten, maar die wordt aangevuld met kennis over de digitale customer journey. Debbie Hendriks zal zich hoofdzakelijk met dit thema bezig houden.

Oprichting

Sinds de oprichting van het ISMI op de kop af zeven jaar terug heeft het instituut een stevige ontwikkeling doorgemaakt. Werd er begonnen met enkele tientallen leden, nu staat teller op bijna honderd aangesloten bedrijven. Daaronder bevinden zich tal van organisaties, waaronder merkfabrikanten, retailorganisaties, field marketingbureaus, maar ook displayleveranciers en omnichannel-specialisten. Zes jaar terug werd de community aangevuld met een online contentplatform en nieuwsbrief. Na twee jaar ging dat platform onderdeel uitmaken van uitgeverij BBP. In eerste instantie werd daar een zelfstandig fysiek magazine aan toegevoegd, terwijl deze titel Shopper Marketing Update nu deel uitmaakt van de brede MarketingTribune-community. 

 

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken