[interview] De Vergulde Hand vernieuwt portfolio: geel wordt goud - aftershave gelanceerd

[interview] De Vergulde Hand vernieuwt portfolio: geel wordt goud - aftershave gelanceerd
  • Food-en-retail
  • 9 jul 2018 @ 10:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenMerkenMarketing

Het legendarische 'De Vergulde Hand' werd opgericht in 1554. Dit oudste nog bestaande zeepmerk ter wereld ondergaat deze zomer een flinke gedaantewisseling in design en qua marketing. Marketeer Jesse Tingen ontvouwt de nieuwe strategie.

Lees hier wat aan deze merkoperatie vooraf ging.

Herintroduceer jullie zelf als team achter De Vergulde Hand graag even.
'Natuurlijk, ik ben product manager Jesse Tingen. Heb een achtergrond in Bedrijfskunde / Marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. En ben binnen ons bedrijf Remark verantwoordelijk voor onder andere de merken De Vergulde Hand, Daro, Amando en Vogue. Marketing manager Gwen Oudakker is mijn collega in het team, zij studeerde Industrieel Ontwerpen in Delft en werkte als marketeer eerder bij onder andere P&G, Sara Lee en A. Vogel.'

Afgelopen lente spraken we elkaar voor de MT-coverstory over sterke merken, inzake De Vergulde Hand. Merk met lange historie. Toen werden enkele veranderingen aangekondigd, die nu worden uitgerold. Waarom was dit nodig?
'De Vergulde Hand is in Nederland al meer dan 460 jaar dé autoriteit op gebied van authentiek nat scheren. Een uiterst betrouwbaar en herkenbaar merk voor vele Nederlandse natscheerders. Het uitgebreide assortiment en herkenbare zeeptablet worden al jaren geroemd. Omdat het "echte scheren" tegenwoordig weer helemaal hip is en mannen weer echt de tijd nemen voor dit mannelijke, authentieke ritueel is De Vergulde Hand volledig vernieuwd.  Het oudste scheermerk van Nederland behandel je natuurlijk met fluwelen handschoenen. Daarom hebben we nieuwe producten uitgebreid getest en zijn we erg lang bezig geweest met het nieuwe design.

De Vergulde Hand is natuurlijk een merk met vele herkenbare onderscheidende kenmerken. Onder onze trouwe gebruikers is onderzocht hoe zij ons mooie merk precies zien, en wat zij hierin waarderen. Kenmerken die bij het herdesignen natuurlijk niet uit het oog verloren zijn. Na een lang ontwikkel traject zijn we uiteindelijk tot dit "gouden" resultaat gekomen!'

Aha! Kun je deze veranderingen specificeren? Wat zijn de vernieuwingen aan DVG?
'De vertrouwde producten van De Vergulde Hand zijn in een nieuw, passend jasje gestoken. Alle kenmerkende elementen uit ons design zijn behouden en hergebruikt . Met dit design gaan we terug naar onze "Vergulde" historie. Het nieuwe assortiment bestaat uit het bekende scheerzeepkuipje, welke ook verkrijgbaar is in een extra frisse variant. De handige scheerzeepstaaf maakt dit trio zepen compleet.
Ook is er natuurlijk een traditionele scheerkwast, die perfect werkt met de hierboven genoemde zepen. Deze kwast is met zorg gefabriceerd en samengesteld uit zuivere, lange volle haren.  Door de zeep aan te brengen met De Vergulde Hand scheerkwast gaan de baardharen rechtop staan waardoor ze eenvoudiger af te scheren zijn.'

Verder zijn natuurlijk onze beide scheerschuimen, verkrijgbaar in 50 en 250 ml, ook in een vernieuwde luxe can uitgevoerd. Net als de scheergel. Ook voor de verzorging na het scheren blijft De Vergulde Hand de helpende hand bieden. Producten als het aluinblok, wat bloeden stelpt bij wondjes, of de aftershave producten voor het verzorgen van de pas geschoren huid maken deel uit van ons complete assortiment.  Nieuw in het assortiment is onze Aftershave lotion: een verzorgende  hydraterende lotion in een luxe, glazen verpakking, die de huid herstelt na het scheren.'

Hoe hebben jullie deze uitrol marketingwise geregeld?
'De herstyling van dit historische merk wordt natuurlijk breed uitgedragen. Denk hierbij aan  duidelijke zichtbaarheid op de winkelvoer, door onder andere luxe geschenksets, toonbankdisplays, en overig point of sale materiaal. Verder is onze website volledig vernieuwd, zijn we actief op sociale media en zijn we druk bezig met een branded video content campagne. Deze campagne gaat vooral zichtbaar zijn op sociale media en YouTube.'

En hoe reageert de markt?
'Barbershops schieten als paddenstoelen uit de grond en ‘echt’ scheren is weer terug van weggeweest. Retail-Nederland stond dan ook te springen toen we ons nieuwe assortiment presenteerden. Luxe, vernieuwend en stoer, zonder daarbij de oorspronkelijke kenmerken uit het oog te verliezen. Er werd dus erg enthousiast op gereageerd.'

Is er nog meer nieuws over DVG? Wat gaat de consument merken?
'Deze herstyling van het assortiment wordt gezien als eerste grote stap. Vervolgens gaan we kijken of we het assortiment verder kunnen uitbreiden met meer premium producten, om het luxe, premium gevoel van de Vergulde Hand nog meer kracht bij te zetten. Maar in eerste instantie gaat de consument natuurlijk het gave, vernieuwde design in de schappen zien.'

En binnen Remark misschien nog ander nieuws?

'Onze merken zijn altijd volop in beweging, bij Vogue Girl is er inderdaad leuk en  groot nieuws! De nieuwe producten van Vogue Girl spelen namelijk een grote rol in de bioscoopfilm: "Elvy’s eigen wereld So Ibiza".  Onze producten worden letterlijk in deze film ontworpen, door hoofdpersoon Elvy die er op Ibiza alles aan doet om de "future fashion awards" te winnen. Hier gaat vanuit Remark veel aandacht naar uit komende zomer.'

(PvWK)


Product manager Jesse Tingen (rechts) en marketing manager Gwen Oudakker van DVG bij het voorgaande portfolio DVG: nog geel. (foto: PvWK)


Het nieuwe portfolio krijgt vanaf zomer 2018 een echt 'vergulde' uitstraling. Design door de eigen interne creative hub van Remark.

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken