Klaas Puul en Foppen worden Dutch Seafood Company
- Food-en-retail
- 13 jul 2018 @ 11:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - PortfolioMarketingFoodZakelijk
- 13 jul 2018 @ 11:35
- Peter van Woensel Kooy
Volendams vismerk Klaas Puul mag zijn Harderwijker branchegenoot Foppen overnemen, zo heeft de Autoriteit Consument & Markt besloten. De nieuwe foodcombi gaat verder onder de naam Dutch Seafood Company.
De deal werd in juni 2018 aangekondigd. De ondernemingen uit Volendam en Harderwijk bundelen hun activiteiten onder de naam Dutch Seafood Company. Ze stellen door de fusie een sterkere marktpositie te hebben en te kunnen profiteren van de gezamenlijke expertise. Het gecombineerde bedrijf komt onder leiding te staan van een nieuwe topman, André van der Padt. Alle banen bij beide bedrijven blijven behouden.
Paling, zalm en garnalen
Foppen is vooral bekend van paling en zalm, terwijl het bij Klaas Puul om garnalen draait. De gezamenlijke omzet van de bedrijven bedroeg vorig jaar zo'n 325 miljoen euro. De bedrijven hebben productiefaciliteiten in Nederland, Duitsland, Denemarken, Griekenland en Marokko. Na de overname blijft er volgens de ACM voldoende concurrentie over. Het in Volendam gevestigde Klaas Puul bestaat dit jaar 50 jaar, het in Harderwijk gevestigde familiebedrijf Foppen bestaat precies 100 jaar. Met de gecombineerde omzet ontstaat vanaf augustus 2018 de op één na grootste Nederlandse visverwerker. Alleen het Katwijkse Parlevliet & Van der Plas is nog groter.
Dealmakers
De fusieonderhandelingen tussen Klaas Puul en Foppen werden begeleid door diverse adviseurs. Een team van Squarefield – bestaande uit Matthijs Dekker, Paul Huizinga en Lukas Lambregt – verzorgde het M&A-advies voor Klaas Puul. H2-partner Rutger Jan Vlek – die tijdens de onderhandelingen zelf zorgde voor het private equity management – laat weten erg tevreden te zijn over de ondersteuning vanuit het bureau: “Zonder de diepgaande sectorkennis en creatieve en hands-on ondersteuning van Squarefield, zouden we niet in staat zijn geweest om de Dutch Seafood Company te creëren.” Naast Squarefield zorgde ook Quore Capital voor M&A-advies. Het bureau vaardigde hiervoor Remco van der Pol, Hein Verloop en Arnold Asjes af, meldt Consultancy.nl.
Big Four-kantoren betrokken
De transactieondersteuning werd verleend door twee Big Four-kantoren. Namens consultancy EY gebeurde dit door Inge Reuvers, Mark Chandler en René Coenradie, terwijl KPMG werd vertegenwoordigd door Patrick de Graaf, Klaas Groenendijk en Tessa Dobbe. Tot slot werden er drie advocatenkantoren ingeschakeld voor juridisch advies. Allen & Overy stuurde een team bestaande uit Jan Louis Burggraaf, Gijs Linse, Niels de Ru, Dominique Coumans en Dawid Lyszczarz. Namens JanssenBroekhuysen werd er advies gegeven door Oscar Pfeiffer. Tot slot bestond het team van Houthoff uit Bram Caudri, Joram van den Berg, Koen Hamelink, Vivian van de Haterd en Ivar Brouwer. 'De visch wordt duur betaald', zou je haast zeggen kijkend naar al die ingevlogen adviseurs.
Nieuwe garnalenfabriek
De betrokkenen zijn echter blij met het resultaat. Een nieuwe ceo, André van der Padt, gaat de Dutch Seafood Company leiden. 'Met het samengaan van deze twee mooie organisaties hebben wij een sterkere positie en kunnen wij onze klanten nog beter bedienen. Door onze gezamenlijke kennis en ervaring toe te passen in onze processen kunnen wij nog beter inspelen op de marktwensen en -kansen', aldus Van der Padt over het nieuwe marketingperspectief.
Klaas Puul – dat naast het hoofdkantoor in Volendam ook vestigingen heeft in Edam en Marokko – was jarenlang volledig in handen van de familie Mooijer. Hier kwam twee jaar geleden een einde aan, toen de Amerikaanse investeerder H2 Equity Partners een meerderheidsbelang verkreeg in de garnalenverwerker. Ter stroomlijning van de bedrijfsvoering zullen de geringe zalmverwerkingsactiviteiten van Klaas Puul naar Harderwijk verhuizen, terwijl andersom Foppens garnalenverwerking naar Volendam verplaatst wordt, meldt Consultancy.nl. Ook is bekendgemaakt dat er – naast de garnalenpellerij die Klaas Puul er al heeft – nog een nieuwe pellerij zal worden gebouwd in het noorden van Marokko, die vanaf het najaar van 2019 werk moet bieden aan 1.500 mensen. Emissieloze vrachtwagens moeten deze productievorm op termijn duurzamer maken.
(bronnen: ANP, Consultancy.nl, Vismagazine en MT)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- zee
- Dutch Seafood Company
- inspelen
- visserij
- Volendam
- Foppen
- ceo
- vismerk
- positie
- zalm
- fusie
- vis
- marktwensen
- garnaal
- paling
- gezond
- André van der Padt
- Klaas Puul
- sterk
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze focus ligt voornamelijk op...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing