[suikeroorlog] Duitsland subsidieert calorie-loze suiker
- Food-en-retail
- 23 jul 2018 @ 09:00
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - FoodMVOCampagnes
- 23 jul 2018 @ 09:00
- Redactie Food en Retail
Het Duitse merk Savanna Ingredients produceert echte suiker zonder calorieën. Manager Timo Koch: 'In de natuur komt suiker zonder calorieën voor, alleen tot nu toe in zeer kleine hoeveelheden. Wij hebben nu een proces ontwikkeld om echte natuurlijke suiker zonder calorieën op grote schaal als bietsuiker te produceren.'
De essentie van de innovastie is dat ons lichaam deze nieuwe suikervorm niet meer herkent tijdens de stofwisseling als energieleverancier. Dus voer je het af. Net zoals alcoholvrije bieren een minimale restwaarde alcohol bevatten, is ervan uit te gaan dat ook hier de schadelijke stoffen verdwijnen, en dus dat ook de Europese toelatingsinstantie volgens deze gedachtengang de nieuwe suiker als 'calorievrij' zal erkennen, zo stelt de start up. Savanna Ingredients heeft de bijbehorende patenten in elk geval al laten registreren, Duitse subsidie is onderweg en de verwachting is dat de erkenning van 'calorievrij' door de overheid dus volgt.
Cellobiose
Savanna Ingredients is ontstaan uit het Innovation Center van suikerproducent Pfeifer & Langen. Savanna ontwikkelt zogenaamde functionele koolhydraten, oftewel 'nieuwe suikersoorten met specifieke eigenschappen'. Een ander Savanna product is cellobiose – een soort lactosevrije lactose. Hiermee zouden mensen die allergisch zijn voor lactose de lactose kunnen vervangen. Tegelijkertijd bevat cellobiose – ook een natuurlijke suiker – de helft van het aantal calorieën in vergelijking met klassieke suiker. Een aantal aardige troeven in de suikeroorlog, die al enige jaren woedt en tot drastische maatregelen leidt door marketeers, zoals deze.
In de Algemeine Bäckereizeitung en Gourmetwelten laat Timo Koch zien dat zijn suiker inmiddels toe te passen is in tomatenketchup. (bron: Foodlog)
Foto macarons: Eaters Collective / Unsplash
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- tandarts
- energie
- ongezond
- suiker
- snoep
- suikerbiet
- calorie
- suiker
- subsidie
- gezond
- Suikerunie
- zoet
- suikeroorlog
- Duitsland
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing