[suikeroorlog] Duitsland subsidieert calorie-loze suiker

[suikeroorlog] Duitsland subsidieert calorie-loze suiker
  • Food-en-retail
  • 23 jul 2018 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVOCampagnes

Het Duitse merk Savanna Ingredients produceert echte suiker zonder calorieën. Manager Timo Koch: 'In de natuur komt suiker zonder calorieën voor, alleen tot nu toe in zeer kleine hoeveelheden. Wij hebben nu een proces ontwikkeld om echte natuurlijke suiker zonder calorieën op grote schaal als bietsuiker te produceren.'

De essentie van de innovastie is dat ons lichaam deze nieuwe suikervorm niet meer herkent tijdens de stofwisseling als energieleverancier. Dus voer je het af. Net zoals alcoholvrije bieren een minimale restwaarde alcohol bevatten, is ervan uit te gaan dat ook hier de schadelijke stoffen verdwijnen, en dus dat ook de Europese toelatingsinstantie volgens deze gedachtengang de nieuwe suiker als 'calorievrij' zal erkennen, zo stelt de start up. Savanna Ingredients heeft de bijbehorende patenten in elk geval al laten registreren, Duitse subsidie is onderweg en de verwachting is dat de erkenning van 'calorievrij' door de overheid dus volgt.

Cellobiose
Savanna Ingredients is ontstaan uit het Innovation Center van suikerproducent Pfeifer & Langen. Savanna ontwikkelt zogenaamde functionele koolhydraten, oftewel 'nieuwe suikersoorten met specifieke eigenschappen'. Een ander Savanna product is cellobiose – een soort lactosevrije lactose. Hiermee zouden mensen die allergisch zijn voor lactose de lactose kunnen vervangen. Tegelijkertijd bevat cellobiose – ook een natuurlijke suiker – de helft van het aantal calorieën in vergelijking met klassieke suiker. Een aantal aardige troeven in de suikeroorlog, die al enige jaren woedt en tot drastische maatregelen leidt door marketeers, zoals deze.

In de Algemeine Bäckereizeitung en Gourmetwelten laat Timo Koch zien dat zijn suiker inmiddels toe te passen is in tomatenketchup. (bron: Foodlog)

Foto macarons: Eaters Collective / Unsplash

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken