Expert veilt zijn eigen medewerkers

Expert veilt zijn eigen medewerkers
  • Food-en-retail
  • 29 aug 2018 @ 09:30
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Acties

Elektroretailer Expert houdt over drie weken zijn jaarlijkse Biggetjesmarkt, waar medewerkers van het hoofdkantoor zichzelf veilen voor het goede doel. Hoogste tijd om contact op te nemen met directeur Dik Pijl.

(Foto: vorig jaar werd de opbrengst van de Biggetjesmarkt uitgereikt aan de Stichting Jarige Job)

Zou je jezelf eens willen introduceren? Wat heb je met shoppermarketing?

'Dik Pijl, al ruim 25 jaar werkzaam in de retail binnen de elektronica. Een brede directie-ervaring bij grote retailers als BCC, United Retail en Media Markt BeLux. Sinds vijf jaar werkzaam als directeur bij Expert. Dit vanwege de voorliefde voor ondernemen en ondernemers. Er in geslaagd om een echt omnichannel-model werkend te krijgen binnen Expert, als franchise-organisatie. Ik geloof in de kracht van internet, maar wel vanuit de winkel en vanuit de ondernemers die aan het roer blijven.'

Expert houdt op 18 en 19 september de jaarlijkse Biggetjesmarkt, waar medewerkers van het hoofdkantoor in Nijkerk zichzelf veilen. Hoe is dit project precies ingevuld?

'Expert geeft al jarenlang elk jaar een bedrag aan een goed doel. Om een andere invulling hieraan te geven is vorig jaar de Biggetjesmarkt geïntroduceerd - een veiling waarbij een aantal medewerkers van het hoofdkantoor in Nijkerk zich vrijwillig beschikbaar stelt om, tegen een vergoeding, werkzaamheden in en met de winkels te doen. Tijdens deze veiling kunnen Expert-ondernemers, bij opbod, bieden op deze medewerkers en hun aangeboden diensten. Dit varieert van een dag mee verkopen in de winkel, een dag helpen in de bezorging, het geven van kookdemonstraties, helpen bij de inventarisatie van de winkel en nog veel meer. De opbrengst van de Biggetjesmarkt komt volledig ten goede aan een goed doel. Vorig jaar hebben onze medewerkers het goede doel samen bepaald en werd dit Stichting Jarige Job. Dit jaar wilden we het anders doen en goede doelen oproepen om zich aan te melden. Vervolgens mag heel Nederland stemmen op hun favoriete doel. De tien goede doelen met de meeste stemmen worden genomineerd en uiteindelijk kiest een onafhankelijke vakjury het winnende goede doel.'

Wat verwachten jullie met dit concept te bereiken?

'Met het organiseren van de Biggetjesmarkt streven wij twee doelen na. Ten eerste steunen wij hiermee een goed doel. Ten tweede zorgt dit ervoor dat we medewerkers van het hoofdkantoor en ondernemers op onbevangen wijze dichter bij elkaar brengen. We laten medewerkers meedraaien met de verschillende facetten in de winkel. Hierdoor ontstaat begrip voor elkaars werk, plezier en enthousiasme.'

Is er een aanleiding om juist op dit moment met deze actie te komen? Is 'Het Goede Doel' nog hot? Wat is het onderscheidende vermogen?

'Traditiegetrouw organiseren wij in september een intern evenement voor onze ondernemers en hun medewerkers: de Expert mini-IFA (een mini-variant van de grote elektrobeurs IFA in Berlijn, red.). Aan het einde van het evenement sluiten wij altijd af met een leuke actie en in dit geval dus voor de tweede keer met de Biggetjesmarkt. Het goede doel is wat ons betreft nog steeds hot. Maar, wij maken het natuurlijk ook hot. Wij betrekken alle medewerkers en ondernemers erbij en zorgen ervoor dat iedereen zijn steentje bijdraagt. Het onderscheidende vermogen is toch wel interne fund raising, waarbij geld van de ondernemers, met inzet van de medewerkers op het hoofdkantoor, gedoneerd wordt aan een goed doel.'

Welke externe bureaus bij dit project betrokken?

'Binnen onze organisatie pakken wij veel werkzaamheden zelf op. Daarnaast mogen wij rekenen op de kosteloze inzet en steun van de volgende partijen:



Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken