[onderzoek] ANWB domineert in Digital Excellence Monitor 2018

[onderzoek] ANWB domineert in Digital Excellence Monitor 2018
  • Food-en-retail
  • 13 sep 2018 @ 17:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekMarketingStrategie

ANWB, ASN Bank, Eneco, Engie, Greenchoice, KPN, Rabobank en Telfort bieden de allerbeste digitale klantervaring in zeven branches. ANWB domineert: in zowel de Verzekeringsbranche als in de Travel- én Automotivebranche gaat ANWB aan kop met hoge scores op het thema Merk.

Dit blijkt uit de Digital Excellence Monitor van WUA, het belangrijke jaarlijkse customer experience benchmarkrapport dat -as we speak- voor het derde jaar verschijnt.

Digital Excellence Monitor 2018: Rapportcijfer voor klantervaring
De Digital Excellence Monitor 2018 vat WUA alle uitgevoerde online benchmark onderzoeken in de periode augustus 2017 – juli 2018 in samen in één rapport. In totaal beoordeelden 7897 respondenten op desktop en 5300 op smartphone meer dan 1800 unieke websites in zeven onderzochte branches: Telecom, Travel, Finance, Verzekeringen, Energie, Automotive en B2B. Het ‘rapportcijfer’ voor de klantervaring wordt uitgedrukt in een gemiddelde score op de thema’s Look & Feel, Aanbod en Merk uit het WUA Web Performance Model.

ANWB domineert met hoge Merk-scores
ANWB domineert in meerdere onderzoeken in Verzekeringen, Travel en in Automotive. In de verzekeringsbranche pakt ANWB ‘de dubbel’ en leidt het bedrijf de rankings op desktop en smartphone. Vooral op het thema Merk scoort ANWB uitzonderlijk goed, met gemiddelde scores van ruim boven de 80 en een uitschieter naar 86 in de Travelbranche. Woorden als ‘vertrouwen’ en ‘sympathiek’ komen vaak terug in de beoordelingen van consumenten. ANWB.nl maakt in de Automotive-branche korte metten met de slechtere reputatie van leasemaatschappijen en autobedrijven door een volledig transparant aanbod te tonen dat aansluit bij de doelgroep en voldoet aan de informatiebehoefte van de consument.

KPN dominant in Telecom, Eneco beste in zakelijke markt
KPN gaat met KPN.com in de telecombranche aan kop op desktop en met Telfort.nl op smartphone en pakt zo ‘de dubbel’ in de telecommarkt. In de Finance-branche laat Rabobank.nl op desktop zien de nummer 1 digitale bank van Nederland te zijn, de sociale bank ASNbank.nl wordt als enige op smartphone nog hoger gewaardeerd. Eneco is winnaar in de zakelijke markt, een nieuw branchedossier in deze editie van de Monitor. Energieleveranciers doen het relatief goed in de zakelijke markt, de Automotivebranche doet het in de zakelijke omgeving minder goed, aldus de Digital Excellence Monitor 2018.

(PvWK)

Over WUA
'WUA helpt bedrijven meer online te verkopen door het verbeteren van de digitale klantervaring. Met grootschalig gebruikersonderzoek maakt WUA online oriëntatie- en servicegedrag inzichtelijk. De resultaten stellen organisaties in staat om hun digitale domeinen, waaronder websites en apps, gericht te optimaliseren om online méér te verkopen.' Hashtag: #DEM2018 Ontdek meer op www.wuaglobal.com
(bron: WUA)

Photo by Thammie Cascales on Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken