'Belang omnichannel wordt overschat'
- Food-en-retail
- 21 sep 2018 @ 11:09
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - Multichannel
- 21 sep 2018 @ 11:09
- Hugo Schrameyer
De omslag naar een omnichannel-marktbenadering stond afgelopen jaren bovenaan het prioriteitenlijstje bij de meeste retailorganisaties. Volgens marktonderzoeksbureau Markteffect is het maar de vraag of die aandacht terecht was.
Uit een recent onderzoek van Markteffect blijkt namelijk dat veel shoppers nog vasthouden aan de fysieke winkel als aankoopplek. Ook hechten mensen nog veel waarde aan een traditioneel communicatiemiddel als de papieren folder, benadrukt Markteffect, dat voor dit onderzoek heeft samengewerkt met het kenniscentrum ISMI. 400 Nederlandse consumenten waren bij het onderzoek betrokken. Een uitgebreide toelichting daarop gebeurt tijdens de inspiratiemiddag The Perfect Pitch van ISMI. Nu alvast een voorproefje. Paar vragen voor Stefanie Pallandt, research consultant van Markteffect.
Stefanie, als ik het onderzoek lees, dan is het lastig om daar een afgeronde algemene conclusie aan te verbinden. Behalve dan misschien de constatering dat omnichannel-gedrag langzaam moet inslijten.
‘Zo zou je dat inderdaad kunnen formuleren. Consumenten zijn zeker nog niet volledig “om”. Omnichannel-shopping staat nog in de kinderschoenen. Jongere generaties zoals millenials weten fysieke en online kanalen goed te combineren, maar bij oudere generaties spelen de fysieke winkels en de papieren folder nog een belangrijke rol.’ Wat je bovendien ziet, is dat generaties om verschillende redenen er soms voor kiezen om aankopen online te doen. Om een voorbeeld te geven: millenials kiezen in de categorie kleding en schonen vaak voor het online kanaal vanwege het aspect ‘gemak’. Dat weegt voor hen zwaarder dan bij andere generaties. Zo zie je dat de verschillende generaties andere waardes hechten aan de verschillende informatiebronnen, communicatiemiddelen en kanalen.’
Afgelopen jaren hebben traditionele retailpartijen keihard geknokt om hun organisatie futureproof te maken met forse omnichannel-investeringen. Is dat terecht?
‘Niet altijd. Er is inderdaad veel budget en aandacht vrij gemaakt, maar dat staat dus niet per se in verhouding met het omnichannel-gedrag van consumenten. Je kunt het ook andersom formuleren. Prima dat je veel budget vrijmaakt voor omnichannel-investeringen, maar vergeet alsjeblieft de fysieke winkelvloer niet. Voor de meeste mensen geldt de fysieke winkel nog altijd als belangrijkste aankoopplek, bijvoorbeeld omdat ze steunen op het advies van winkelpersoneel.’
Het volledige verhaal van Stefanie Pallandt komt aan bod op de ISMI-inspiratiemiddag The Perfect Pitch, waar naast haar inleiding 14 opvallende shoppermarketing-cases voorbij komen.
(Update: 25 september is bekend geworden dat Stefanie Pallandt door persoonlijke omstandigheden is verhinderd om de presentatie te verzorgen. Ze zal op de inspiratiemiddag worden vervangen door collega Irene Joris, Onderzoeksspecialist bij Markteffect.)
Over The Perfect Pitch
De middag op 27 september wordt georganiseerd door het Instore Shopper Marketing Instituut (ISMI) in samenwerking met BBP Media. Er komen gedurende de sessie 14 opvallende shoppermarketing-cases voorbij. ‘Als bezoeker van deze Best Practices heb je de mogelijkheid om je veertien keer te laten inspireren’, vertelt ISMI-directeur Bram Nauta. De middag draagt de naam The Perfect Pitch, waarmee tevens wordt benadrukt dat er een wedstrijdelement aan de presentaties is gekoppeld. Binnen elk van de vier categorieën wordt er een winnaar aangewezen, waarbij zowel het oordeel van de betrokken jury een rol speelt als het oordeel van de zaal. Bezoekers krijgen de mogelijkheid om hun voorkeur via een app uit te spreken.
Meer informatie over de middag en de categorieën via deze link.
The Perfect Pitch/Shopper Marketing Update Live!
Datum: 27 september. Locatie: JOINN!, Houten.
Ontvangst: 13:30 uur
Afsluiting: 17:10 door Bram Nauta
Entreeprijs:
ISMI-lid: gratis
Abonnees MarketingTribune: 95,-
Overig: 150,-
Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing