Een op vijf vrouwen geeft meer geld uit aan online shoppen dan zij wil

Een op vijf vrouwen geeft meer geld uit aan online shoppen dan zij wil
  • Food-en-retail
  • 27 sep 2018 @ 11:51
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenKlanten

Voor Acties.nl heeft bureau PanelWizzard onderzoek gedaan (n=1.090 Nederlanders) naar online shoppen. Hieruit blijkt dat 20 procent van de vrouwen online 'te veel' uitgeeft aan shoppen. En: 'jonge vrouwen zijn het meest geneigd tot onzinnige aankopen.'

Daarnaast heeft maar liefst vier op de tien jonge vrouwen (tot veertig jaar) weleens iets online besteld terwijl zij er eigenlijk geen geld voor hadden. Gemiddeld heeft slechts 21 procent van alle vrouwen dit weleens gedaan. 

Opvallend is ook dat van de mannen maar zestien procent meer uitgeeft aan online shoppen dan zij eigenlijk zouden willen en slechts veertien procent weleens iets bestelt terwijl zij er eigenlijk geen geld voor hebben. “Dit onderzoek laat zien dat vrouwen veel vaker dan mannen online spullen bestellen die ze eigenlijk niet kunnen betalen', zegt Vince Franke, marketingbaas van Acties.nl, 'ik begrijp het wel: online lijkt het tegenwoordig bijna iedere dag sale te zijn. Bij sommige kortingen moet zelfs ik mezelf echt tegenhouden om niet alles te kopen wat los en vast zit.'

Partner
De helft van alle ondervraagden zegt weleens iets online te bestellen wat zij niet nodig hebben. Opvallend is wederom het grote verschil tussen mannen (44 procent) en vrouwen (53 procent). Jonge vrouwen tot dertig jaar steken er met kop en schouders bovenuit: 83 procent van hen shopt online naar zaken die ze (eigenlijk) niet nodig hebben. Het is misschien hierdoor dat 37 procent van de vrouwen aangeeft dat haar partner niet weet zij allemaal online bestelt. Maar liefst 54 procent van de jonge vrouwen houdt haar aankopen het liefst geheim. Franke: 'Ik heb ook geen flauw idee wat mijn vriendin allemaal bestelt, en eerlijk gezegd vind ik dat helemaal prima. Zolang ze het allemaal kan betalen, mag ze van mij bestellen wat ze wil.'

Sale
Uit het onderzoek blijkt bovendien dat vrouwen vaker dan mannen uitsluitend online in de sale shoppen; achttien procent tegenover twaalf procent. Toch weerhoudt dit zeven procent van de Nederlanders er niet van om ruzie te maken met hun partner over een online bestelling. Franke: 'Door uitsluitend in de sale te shoppen, krijg je uiteindelijk wel het meeste waar voor je geld. Toch heeft mijn vriendin er een handje van om online in de sale lelijke kleding voor me te shoppen. We krijgen er gelukkig nooit ruzie over, maar de kleding gaat vaak direct retour.' 
Hieronder enkele verhelderende infographics uit het onderzoek. Klik hier voor verdere toelichting.
(PvWK)





Over Acties.nl 
'Acties.nl helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt maandelijks door ruim een miljoen bezoekers geraadpleegd.'
(bron: Acties.nl)

Over het onderzoek
'Het onderzoek is uitgevoerd door Panelwizard in opdracht van Acties.nl onder 1.090 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Bij de selectie van de respondenten is rekening gehouden met een representatieve spreiding wat betreft geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie,opleiding en provincies. Bij het beantwoorden van de stellingen had men de keuze uit de opties eens of oneens.' 
(bron: PW/Mediatic)

Foto boven: Benedikt Geyer / Unsplash

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken