[onderzoek] 'Multinationals vernietigden 260.000 voetbalvelden aan regenwoud voor palmolie'
- Food-en-retail
- 24 sep 2018 @ 11:50
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOFood
- 24 sep 2018 @ 11:50
- Peter van Woensel Kooy
Multinationals vernietigen Indonesisch regenwoud, stelt vers onderzoek van Greenpeace. 'Dit gebeurt ondanks beloften dat de bedrijven alleen nog maar duurzame palmolie zouden gebruiken.' Milieu- maar ook merkschade dreigt.
Palmolieproducenten hebben volgens de onderzoekers sinds 2015 voor meer dan 260.000 voetbalvelden aan regenwoud in Indonesië verwoest. Prestigieuze merken zoals Unilever, Nestlé, Mondelēz, PepsiCo en Colgate-Palmolive worden in het rapport van Greenpeace aan de kap van regenwoud gekoppeld, terwijl de bedrijven volgens de milieuvorsers hebben beloofd ontbossing voor palmolie te voorkomen. De multinationals zouden foute palmolie voor hun koekjes, margarine en tandpasta gebruiken, meldt Nu. Uit het rapport blijkt dat er in 25 gevallen bewijs is van ontbossing en aanleg van plantages zonder vergunning en in beschermde gebieden. De firma Wilmar, gevestigd in onder andere de Rotterdamse haven, is marktleider en verantwoordelijk voor 40 procent van de mondiale palmoliehandel volgens het rapport. Voor lezers van MarketingTribune komt deze rapportage niet helemaal als verrassing. Al is de nuance dat sommige van genoemde merken ook hun best doen de banden met foute Indonesische leveranciers en tussenhandelaren te verbreken en naar andere grondstoffen van meer duurzame herkomst om te zien. Blijkbaar gaat dat niet snel genoeg. In elk geval is het onomkeerbare kappen van regenwoud niet in het belang van de consument.
(PvWK, bronnen: Nu, MT, Greenpeace en Rainforrest Alliance)
VERKLARING OP DE SITE VAN WILMAR
'Wilmar is an active member of the European Palm Oil Alliance. The goal of EPOA is to create a balanced and objective view on health and nutritional aspects of palm oil, by providing science-based information, rebalancing the discussion around the health and nutritional facts about palm oil and communicating on industry commitments. EPOA is committed to sustainable palm oil production.
http://www.palmoilandfood.eu/en'
Foto boven: 'Weg zonder naam', Pesanggaran, Indonesia
Fotograaf Hugo Matilla / Unsplash
Lees ook: Intussen in de Amazone - In beschermd gebied mogen grondbezitters nu vijftig procent van hun land ontbossen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- rapport
- Unilever
- firma
- Nestlé
- beschermd gebied
- De Groene
- Orang Oetan
- Wilmar
- Greenpeace
- Hoogendoorn Hout
- McDonald's
- Mondelēz
- PepsiCo
- Indonesie
- palmolie
- oerwoud
- corrupt
- Rotterdam
- mvo
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing