Supermarkten presteren goed met 70% gecertificeerd visassortiment

Supermarkten presteren goed met 70% gecertificeerd visassortiment
  • Food-en-retail
  • 21 sep 2018 @ 11:41
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

In de Nederlandse supermarkten draagt in totaal 70% van de visproducten het MSC- of ASC-keurmerk voor duurzaam gevangen of verantwoord gekweekte vis. Een goede zaak.

'De Nederlandse supermarkten laten met deze cijfers zien dat ze de toekomst van onze oceanen, meren en rivieren serieus nemen', concluderen de keurmerken.

Wel zijn er grote verschillen tussen productsegmenten. Zo is het aandeel duurzaam gecertificeerde vis in het diepvriesvak met 92% veel hoger dan dat in het conservenschap: van vis in blik is slechts 42% bewezen van duurzame herkomst. Naar koolvis, kabeljauw en pangasius uit het vriesschap kun je niet meer misgrijpen als je voor duurzaam wilt kiezen: 100% is gecertificeerd. Maar voor tonijn in blik (24%) is dat duidelijk een ander verhaal. Dit blijkt uit onderzoek van de Marine Stewardship Council (MSC) en de Aquaculture Stewardship Council (ASC) dat zij presenteren tijdens de Bewuste Visweek.

Vis hoogste keurmerkopname in supermarkten
MSC en ASC onderzochten het supermarktaanbod van duurzame visproducten met MSC- of ASC-keurmerk van huismerk, A-merk en andere merken. Vergeleken met andere verkoopkanalen voor vis zoals restaurants (Good Fish Foundation 2018) en viswinkels doen de supers het erg goed. Het aandeel van visproducten met MSC- of ASC-keurmerk in het totale assortiment in dit onderzoek is in lijn met de gegevens van supermarkten (excl. Aldi en Lidl) die eerder dit jaar zijn gepubliceerd. Daaruit bleek dat het omzetaandeel van visproducten met MSC- of ASC-keurmerk 66% was. Hiermee is vis de productgroep met de hoogste keurmerkopname in supermarkten - hoger dan eieren, vlees, koffie, thee en cacao (IRI, 2017).

Uitdagingen in het conservenschap
In het conservenschap heeft slechts 4 op de 10 visproducten een betrouwbare duurzaamheidsindicator. Het gaat hier alleen om wild gevangen vis, die vrijwel uitsluitend wordt aangeboden door A-merken. Vooral wat betreft tonijn hebben relatief weinig A-merk blikproducten het MSC-keurmerk (24%). Dit geldt overigens ook voor de tonijnblikjes met huismerk. Er is echter ook één conservenmerk dat juist heel goed scoort en alleen maar MSC- gecertificeerde producten aanbiedt, ook op het vlak van tonijn (100%). Omdat alle supermarkten en merkhouders wel het beleid hebben om hun producten onafhankelijk te certificeren duidt het ontbreken van certificering op duurzaamheidsuitdagingen bij de bron visserij, zoals te hoge bijvangsten, of overbevissing.

Oproep aan consument: blijf kiezen voor gecertificeerde blikken
A-merken werken actief mee aan het verduurzamen van hun aanvoerketen, bijvoorbeeld door met visserijen in verbetertrajecten te participeren, met het doel MSC-certificering te bereiken op afzienbare termijn. Dit is ook het geval voor de tonijn, maar omdat het hier om internationaal (dus volgens de keurmerken 'complex') beheer gaat, en omdat er ingrijpende veranderingen voor de visserijen én grote hoeveelheden mee gemoeid zijn, kost dit veel tijd. Van wezenlijk belang is dat de consument in toenemende mate blijft kiezen voor de gecertificeerde blikken, om juist bewezen duurzame visserij te stimuleren en anderen te bewegen zich ook te bewijzen.

De Bewuste Visweek: van 24 tot en met 30 september 2018
De resultaten van deze analyse (voor volgers van MarketingTribune hier alvast te zien, red.) worden gepubliceerd rond de Bewuste Visweek, dit jaar van 24 tot en met 30 september. Dit is een jaarlijks terugkerende campagne geïnitieerd door MSC en ASC, samen met supermarkten, cateraars, merken, viswinkeliers en leveranciers. Tijdens de Bewuste Visweek zetten zij duurzame vis in de spotlights. Met de keuze voor MSC- en ASC-gecertificeerde vis, dragen consumenten bij aan gezonde oceanen, meren en rivieren met voldoende vis, schaal en schelpdieren voor nu en toekomstige generaties.
(PvWK)

Meer informatie op www.bewustevisweek.nl en via Twitter op #bewustevisweek.

Over Aqua Stewardship Council (ASC) – keurmerk voor verantwoorde kweekvis
' De Aquaculture Stewardship Council (ASC) is een internationaal opererende, non-profitorganisatie die standaarden beheert voor de verantwoorde kweek van vis, schaal- en schelpdieren. Kwekerijen die voldoen aan de eisen in de standaarden beperken hun invloed op natuur, water en milieu, respecteren de rechten van medewerkers en houden rekening met de invloed van de kwekerij op mensen die in de buurt van kwekerijen leven en daar mogelijk door benadeeld worden. Ons keurmerk en certificeringsprogramma erkent en beloont kwekerijen die investeren in verduurzaming. Zo dragen we bij aan de toekomstige beschikbaarheid van verantwoord gekweekte vis, de gezondheid van kustgebieden en oceaan en een sector die maatschappelijk verantwoord produceert en bijdraagt aan het levensonderhoud van talloze mensen wereldwijd. Het groene ASC-keurmerk op een vis-, schaal- en schelpdierproduct betekent dat:
* het van een kwekerij komt die onafhankelijk is gecertificeerd tegen de ASC-standaard en dus de invloed op natuur, water en milieu beperkt en op een maatschappelijk verantwoorde manier produceert;
en volledig traceerbaar is naar een verantwoorde bron.
Sinds augustus 2012 zijn inmiddels ruim 670 kwekerijen ASC gecertificeerd. Het totaal gecertificeerde volume is inmiddels meer dan 1,4 miljoen ton. Meer informatie: www.asc-aqua.org.'

(bron: ASC)

Over Marine Stewardship Council (MSC) – keurmerk voor duurzame visvangst
'De Marine Stewardship Council is een internationale non-profit organisatie. Onze visie is dat oceanen krioelen van leven en dat vis-, schaal- en schelpdierbestanden voor deze en volgende generaties worden veilig gesteld. Ons keurmerk en certificeringsprogramma erkent en beloont duurzame visserijen en helpt de markt voor vis, schaal-, en schelpdieren te veranderen naar een meer duurzame basis. Het blauwe MSC-keurmerk op een vis-, schaal- en schelpdierproduct betekent dat:
*het van een wildgevangen visserij komt die onafhankelijk tegen de op wetenschap berustende MSC-standaard voor milieubewust en duurzaam vissen gecertificeerd is volledig traceerbaar is naar een duurzame bron.
Meer dan 350 visserijen wereldwijd zijn MSC gecertificeerd. Gezamenlijk brengen deze visserijen rond de 13% van de vis die wereldwijd gevangen wordt aan wal. Wereldwijd dragen meer dan 25.000 producten het MSC-keurmerk. Het MSC-programma zou niet kunnen bestaan ​​zonder de vele vissers over de hele wereld die werken aan gezonde visbestanden, ecosystemen en hun eigen levensonderhoud te beschermen. Lees hier de verhalen over vissers die hard werken om onze oceanen te beschermen. Meer info klik hier.'

(bron: MSC)

Foto boven: Lauren Lester / Unsplash (sardientjes)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken