Barbie start project tegen gendervooroordelen

Barbie start project tegen gendervooroordelen
  • Food-en-retail
  • 10 okt 2018 @ 10:12
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPolitiek

Barbie lanceert het ‘Dream Gap Project’, een wereldwijd meerjaren initiatief waarmee het speelgoedmerk aandacht vraagt voor factoren die meisjes ervan weerhouden 'hun volledige potentie te bereiken'.

Uit onderzoek van universiteiten van New York, Illinois en Princeton blijkt volgens Barbie-maker Mattel dat meisjes al op jonge leeftijd hun sekse als minder intelligent zien dan jongens van dezelfde leeftijd. Op latere leeftijd wordt dit gevoel versterkt door culturele stereotypen, vooroordelen en het beeld van vrouwen in de media. In Amerika wordt dit probleem de ‘Dream Gap’ genoemd. Mattel, dat zich al jaren inzet voor gelijke kansen voor meisjes, wil met haar merk Barbie de strijd aangaan tegen deze ‘gap’ met het ‘Dream Gap Project’. Met onderzoek, aandacht voor positieve rolmodellen en het creëren van een gemeenschap dat meisjes support, wil de speelgoedgigant het tij keren.

The Dream Gap
Het idee van een zogenaamde ‘Dream Gap’ is een relatief nieuw concept waar nog niet veel onderzoek naar is gedaan, vertelt het merk. Om inzicht te krijgen in wat deze gap precies inhoudt, werkt Barbie samen met hoogleraar Andrei Cimpian van de Universiteit van New York en financiert zij een tweejarige postdoctorale studiebeurs over dit onderwerp. Daarnaast gaat Barbie samenwerken met lokale onderzoekers van over de hele wereld, om meer informatie te winnen over meisjes en zelfvertrouwen.
'Wij zijn verheugd dat er nu aandacht komt voor dit belangrijke onderwerp zodat we beter begrijpen hoe we meisjes kunnen helpen', aldus Cimpian, 'De samenwerking met Barbie is een grootschalig en ambitieus. Doel is om met dit onderzoek bevindingen over de ontwikkeling van jonge meisjes met een groot publiek te kunnen delen. Op die manier hopen we de ‘Dream Gap’ een stuk te kunnen dichten.'

Vrouwelijke rolmodellen en empowering producten
Om de ‘Dream Gap’ te dichten, zegt Barbie zich het komende jaar te zullen focussen op:

* Het vergroten van bewustwording met impactrijke content op Barbie.com, ontwikkeld om volwassenen te voorzien van informatie hoe zij meisjes gedurende hun hele leven kunnen steunen. Barbie heeft hiervoor een nieuwe online campagne gemaakt die voortborduurt op de eerdere ‘You Can Be Anything’-campagne, die de ‘Dream Gap’ uitlegt.
* Het laten zien van meer rolmodellen aan meisjes door jaarlijks tenminste 10 krachtige vrouwelijke rolmodellen wereldwijd uit te lichten. Want je kunt een meisje wel vertellen dat zij alles kan worden, maar haar laten zien dat dit kan, kan écht een verschil maken.
* Het aanbieden van 'empowering producten' waardoor meisjes letterlijk met hun dromen kunnen spelen om zo te zien dat zij hun eigen keuzes kunnen maken. Barbie moedigt met al haar producten verbeelding, expressie en ontdekking aan, of het nu gaat om de serie van Inspirerende Vrouwen of het uitlichten van ondervertegenwoordigde carrières.
* Het verzamelen van wereldwijde partners zoals gelijkgestemde bedrijven die zich ook toeleggen op het vragen van aandacht voor het creëren van gelijke kansen voor meisjes.

'Al sinds 1959 inspireert Barbie het onbegrensde potentieel van elk meisje. We geloven dat zelfvertrouwen stimuleren bij jonge meisjes dé manier is om ze te helpen hun volledig potentieel te bereiken', vertelt Lisa McKnight, general manager en senior vice president bij Barbie aan MarketingTribune, 'Het doel van het Dream Gap Project is Barbies wereldwijde platformen te gebruiken om zo de maatschappij bewust te maken van gendervooroordelen. Daarnaast willen we iedereen die dit project een warm hart toe draagt inspireren om zich bij ons aan te sluiten, want we kunnen dit niet alleen.'

Meer informatie over dit project is hier online te vinden en via #CloseTheDreamGap op social media. (PvWK)

Over Mattel
'Mattel, een Amerikaanse fabrikant, ontwikkelt speelgoed om volgende generaties kinderen te inspireren om een mooiere toekomst te creëren. De verwondering tijdens de kinderjaren te stimuleren. De missie is om een wereldwijd toonaangevend te zijn in spel, leren en ontwikkeling. Onder Mattel vallen o.a. de volgende merken Barbie, Hot Wheels, Fisher-Price en Enchantimals. Mattel is actief in 40 landen en verkoopt producten in meer dan 150 landen. Meer informatie is te vinden op www.mattel.com.'
(bron: Mattel)

 

beeld boven: still uit de campagnevideo #CloseTheDreamGap

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken