Alan Jope leidt Unilever - Polman treedt terug

Alan Jope leidt Unilever - Polman treedt terug
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2018 @ 09:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingPersonalia

Paul Polman, die sinds 2009 de baas is van Unilever, wordt opgevolgd als ceo door de 54-jarige Schot Alan Jope. Zoals gebruikelijk komt de nieuwe baas van Unilever uit eigen kweek.

Polman vormde hierop een uitzondering. Na zijn afstuderen ging hij werken bij Procter & Gamble en vervolgens bij het Zwitserse Nestlé. In 2009 werd hij binnengehaald als ceo bij Unilever.

Jope is nu nog de baas van de divisie persoonlijke verzorging, met een omzet van ruim €20 miljard de grootste van Unilever en ook de divisie die zorgt voor de grootste groei van het levensmiddelenconcern. Hij werkt al ruim 30 jaar bij Unilever en maakte naam in 'emerging markets'. Jope vindt het mooi om Unilever als nieuwe ceo te mogen leiden, ‘een echte wereldwijde speler, met veel talenten en briljante merken.’

Sustainable Living Plan
In zijn plannen voor de invulling van zijn nieuwe functie straalt ook gevoel voor marketing door: Jope zegt zich te willen blijven richten op het goed bedienen van de consumenten en andere stakeholders. En zich te richten op meer groei- en waardecreatie op de lange termijn, iets waar iedere aandeelhouder het mee eens zal zijn. Wel is te hopen dat de 'sustainable' koers die de Unilever-merken toegevoegde marketingwaarde verleent, zal worden voortgezet. Hierover schreef Paul Polman destijds nog deze opmerkelijk goede column op MarketingTribune. Met de benoeming van Jope lijkt Unilever voor voortzetting van deze koers te kiezen die onder Polman is ingezet, met veel aandacht voor duurzaamheid. Jope neemt vanaf januari 2019 het roer over. Polman zal hem hierbij nog zes maanden terzijde staan.
(PvWK)

Raadpleeg hier gratis ons dossier Unilever, met ruim 325 artikelen

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken