Cadeaumaand 2018: laatste jaar met wachtrij voor de kassa

Cadeaumaand 2018: laatste jaar met wachtrij voor de kassa
  • Food-en-retail
  • 27 nov 2018 @ 14:36
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Kassabon

Eén van de grootste retailergernissen, lang wachten voor de checkout, gaat plaatsmaken voor snel en simpel betaalgemak. De Sinterklaas- en kerstperiode van 2018 gaat de boeken in als het laatste jaar met lange wachtrijen.

Of de complete detailhandel volgend jaar al volledig om is, moeten we nog even afwachten. Simpele betaaloplossingen zullen komende maanden in ieder geval op grote schaal doorbreken, verwacht CMO Frank van Tussenbroek van Payconiq. Dit digitaal bankinitiatief maakt betalen via de smartphone op een laagdrempelige manier toegankelijk voor winkels en webshops. Ook vrienden en familieleden onderling kunnen het gebruiken. De betaalapp is toepasbaar op zowel Android- als iOS-toestellen, waarbij het niet uitmaakt bij welke bank de consument een rekening heeft.

QR-code

Voor wie het systeem nog niet kent, lang verhaal kort: de klant hoeft slechts zijn Payconiq-app op zijn smartphone te openen, de QR-code op de kassabon te scannen en de betaling te bevestigen met vingerafdruk of pincode. Het hele proces neemt nog geen vijf seconden in beslag, en is dus eigenlijk ook sneller dan een betaalpasje uit je portemonnee op te duiken en deze langs een terminal te swipen. Dat kan alleen bij bedragen onder de vijfentwintig euro. Daarboven zul je alsnog je PIN-code moeten intoetsen. Met Payconiq kun je ook hogere bedragen afrekenen, bijvoorbeeld voor de aanschaf van een spijkerbroek. 

Vraag aan Frank van Tussenbroek. Misschien een korte historische toelichting?

‘Het concept is in 2015 door ING ontwikkeld en als pilot in Leuven verder onderzocht. Dat was zo’n doorslaand succes, dat ING besloot om de oplossing niet alleen voor zichzelf te houden, maar ook beschikbaar te maken voor andere banken. Die zijn nu inderdaad aangehaakt, zoals Rabobank en SNS of in België bijvoorbeeld BNP Paribas. In België en Luxemburg kan er al bij ruim 50.000 winkeliers afgerekend worden. De app is al meer dan 1 miljoen keer gedownload. Nu gaan we ook in Nederland van start.’

Reden om jou te bellen, is dat nu ICI Paris XL, met 154 Nederlandse filialen, en Jeans Centre met 98 filialen zijn aangehaakt. Wat is hun belangrijkste motivatie?

‘Beide winkelformules geven aan dat ze veel waarde hechten aan service. En daar hoort ook een vorm van betaalcomfort bij. Het proces zoals wij dat aanbieden, vergt hooguit enkele seconden. Het gemak zit ‘m vooral in het gebruik van je smartphone als betaalinstrument. Het betaalpasje moet je opdiepen uit je portemonnee, terwijl shoppers hun smartphone vrijwel altijd direct bij de hand hebben.’

Er bestaan meer cashlessoplossingen, zoals Albert Heijn dat doet in één van zijn vestigingen met zijn tap to go-techniek. Waarom kan dat niet de norm worden in retail?

‘De tap to go-oplossing is specifiek voor Albert Heijn ontwikkeld. Ik denk niet dat de shopper erop zit te wachten als elke retailer zijn eigen techniek gaat voeren. Onze oplossing kan retailbreed worden ingezet. Bovendien wordt het concept gedragen door de grote banken. Dat geeft vertrouwen. Verder zullen zowel wij als de banken komende maanden veel ruchtbaarheid geven aan deze toepassing.’

Is het gebruik van een QR-code een tussenoplossing? Is het straks ook mogelijk om met je smartphone langs een betaalterminal te swipen?

‘Groot voordeel van een QR-code zijn de lage investeringen. Het tonen van een code op een kassabon, betaalterminal of scherm bij de kassa is een fluitje van een cent. Ander mooi voorbeeld: de serveerster op het terras kan de QR-code ook tonen op haar besteldevice. Dan kun je als klant in een handomdraai afrekenen, zonder dat de serveerster weer terug moet naar de kassa om een kassabon uit te draaien.’

Nu is er voor de aanbiedende partijen, zoals Jeans Centre en ICI Paris XL, misschien sprake van een concurrerend voordeel, maar als de meerderheid van de retailers er gebruik van maakt, vervalt dat onderscheid toch?

‘Op zich wel, maar zeker in deze fase kan het voor de deelnemende retailpartijen aantrekkelijk zijn om te laten zien dat ze nieuwe trends snel oppikken. Als iedere retailer gebruik maakt van het systeem, vervalt dat voordeel inderdaad.’

Nog andere voordelen?

‘Zeker, je kunt de oplossing ook koppelen aan loyaltysystemen van de retailer. Dan kun je dus tegelijkertijd betalen en sparen voor loyaltypunten. Hoe de retailer dat invult, is aan de retailpartij zelf. Dit systeem is al wel bekend in België, op termijn gaan we hiermee ook in Nederland aan de slag. Eerst willen we de shopper bekend maken met de betaalmogelijkheden, daarna komt loyalty aan de beurt.’

Laatste vraag dan: wordt cashless betalen een hygiënefactor voor retail. Wordt betalen met je smartphone de norm?

‘Zo ver zijn we nog niet, maar die kant gaat het wel op. De consument is meer en meer op zoek naar gemak. Wij zien in België en Luxemburg dat wij met Payconiq aan die behoefte kunnen voldoen en daarmee de nieuwe norm hebben gecreerd.We verwachten dat dezelfde situatie in Nederland plaats zal gaan vinden.Retailers geloven er in ieder geval ook in, de komende maanden zullen veel grote retailers Payconiq aan gaan bieden’



Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken