'Menselijke maat ontbreekt in marketingplannen'
- Food-en-retail
- 14 nov 2018 @ 14:22
- Link
-
Hugo Schrameyer
journalist en redactie-adviseur
MarketingTribune - KlantConsumenten
- 14 nov 2018 @ 14:22
- Hugo Schrameyer
Marketeers zijn druk in de weer met het product, maar vergeten verbinding te maken met mensen. Slaag je daar wel in, heb je klanten voor het leven, betoogt Chantal Riedeman.
Shopology heet het bedrijf van deze inspirator. En onder de noemer ‘De magie van Confetti-momentjes’ presenteerde ze gisteren een wervelende inleiding op ons Shopper Marketing Update Live!-event in Houten. Wat Chantal vooral bezighoudt in haar dagelijkse praktijk is de verbinding tussen merk/retailer en de consument. Want er zit nogal wat scheef in die verstandhouding. Als klanten wordt gevraagd van welke merken ze fan zijn, dan wordt al snel een lijstje van de usual suspect opgesomd: Nike, Apple, dat soort werk. ‘Maar draai die vraag nu eens om. Wat doen die merken voor jou? Dan wordt het angstig stil.’
Serieus
Consumenten, zegt Chantal Riedeman, hebben het gevoel dat ze niet serieus worden genomen. Dat het merk of retailer niet van hen houdt en niks om hen geeft. ‘En sterker nog: dat klopt eigenlijk wel. Fabrikanten en retailers zijn vooral bezig met het productaanbod. Ze zitten te broeden op een nieuw smaakje, kleurtje of techniekje. Maar het ontbreekt aan de menselijke maat in marketingplannen. Veel bedrijven zijn niet bezig met de vraag welke toegevoegde, emotionele waarde ze willen leveren aan hun klanten. En ze zijn ook niet bezig met de vraag welke waarde ze willen toevoegen aan hun producten. Wat is hun beoogde hogere doel, hun missie, hun why? Hoe maken ze met hun producten en of diensten het verschil in het leven van hun klanten?'
Een uitgebreid verslag van deze inleiding wordt gepubliceerd in de volgende Shopper Marketing Update-bijlage van MarketingTribune. Dat nummer verschijnt op 27 november
-
Hugo Schrameyer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: journalist en redactie-adviseur
- Website:http://www.hugoschrameyer.nl
- Profiel »
- beleving
- Shopology
- Shopper marketing Update Live!
- toegevoegde waarde
- Chantal Riedeman
- emotie
- meerwaarde
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing