Veel vuurwerk onder de toonbank

Veel vuurwerk onder de toonbank
  • Food-en-retail
  • 31 dec 2018 @ 00:01
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • WinkelenOnderzoek

Uit de vuurwerkbarometer van het Openbaar Ministerie blijkt dat al meer illegaal vuurwerk in beslag is genomen dan in 2017. De teller stond halverwege december al op ruim 48.000 kilo, in 2017 kwam het totaal aantal in beslag genomen kilo's uit op 40.382 kilo. Naar verwachting wordt er tegen de 50 euro aan vuurwerk besteed.

Dit meldt de NOS. Naar verwachting zal einde dag de totale vangst dit jaar nog fors hoger uit zal vallen dan vorig jaar. Lastig is ook dat illegaal vuurwerk online verkrijgbaar is en net over de grens. Hoe vis je illegaal vuurwerk uit de post, is een vraag die hier beantwoord wordt. Gemeenten, politie en de Onderzoeksraad voor Veiligheid pleiten al langer voor een verbod op vuurwerk. Steeds meer gemeenten stellen vuurwerkvrije zones in, aldus de NOS. Het OM heeft gewaarschuwd dat wangedrag bij de jaarwisseling hard wordt aangepakt, zeker als het gaat om geweld tegen hulpverleners. Mensen die vorig jaar in de fout gingen met illegaal vuurwerk kregen in september 2018 nog een waarschuwingsbrief van de politie. Ook op de aanpak van handel in illegaal vuurwerk via internet is stevig ingezet. Probleem was vorig jaar wel hoe de politie al dat in beslag genomen vuurwerk veilig moest afvoeren. Nederlanders schoten op oudejaarsnacht vorig jaar (2017) voor €48 per persoon aan vuurwerk de lucht in. Daarmee waren de vuurwerkuitgaven net iets lager dan een jaar daar weer voor,: toen ging €49 per vuurwerkliefhebber in rook op. Dat blijkt uit een onderzoek van ING bank onder 87.000 respondenten. Ter promotie van vuurwerkbrillen, ontwikkelde bureau Roorda dit najaar onderstaande film 'Knalplanga'. Vergeet ze niet te dragen, vanavond!
(PvWK, bronnen: NOS en MT)


Foto boven: Holger Link / Unsplash



Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken