60.000 'duikhelden' trotseren water tijdens 60e Nieuwjaarsduik
- Food-en-retail
- 2 jan 2019 @ 10:08
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodEvenement
- 2 jan 2019 @ 10:08
- Peter van Woensel Kooy
Ruim 60.000 mensen doken op 1 januari 2019 het koude water in tijdens de 60e editie van de Nieuwjaarsduik. Op 132 plekken in Nederland en 24 locaties in het buitenland trotseerden de 'duikhelden', met de iconische oranje Unox muts op, het frisse water.
De traditionele Unox Nieuwjaarsduik in Scheveningen was wederom het decor van de grootste duik ter wereld: 10.000 helden sprongen de Noordzee in om zo het nieuwe jaar fris te starten. Het Noordzeewater was rond de 7 graden en de buitentemperatuur was net twee graden hoger. De wind zorgde echter voor een gevoelstemperatuur van 5 graden. Het evenement is volgens de organisatie veilig verlopen, mede dankzij de inzet van honderden vrijwillige lifeguards van de Reddingsbrigade.
60e Nieuwjaarsduik
In 1960 organiseerde Ok van Batenburg de eerste Nieuwjaarsduik van Nederland. Van Batenburg: 'Het begon als een mooie frisse neus na Oud & Nieuw. Dat is altijd een ongezonde toestand en dan moet je de volgende dag op een frisse manier beginnen.' De duik was een groot succes en wordt sindsdien ieder jaar herhaald. Van Batenburgs moeder is begonnen met het serveren van erwtensoep aan de 'duikhelden' en in 1998 heeft Unox deze eervolle taak van haar overgenomen: de start van de Unox Nieuwjaarsduik.
National Geographic
De door Unox georganiseerde Nieuwjaarsduik in Scheveningen is in de loop der jaren de grootste duik ter wereld geworden. Dat is ook voor National Geographic niet onopgemerkt is gebleven. De 60e editie van het oer-Hollandse tafereel wordt meegenomen in de nieuwe serie Europe from Above.
Erwtensoep met vegetarische rookworst
Ook dit jaar voorziet Unox alle deelnemers van de iconische oranje muts en een kom warme erwtensoep om na de duik weer op te warmen. Voor wie het jaar wil beginnen met een dagje zonder vlees serveert Unox dit jaar ook erwtensoep met vegetarische rookworst.
Voedselbank
De voedselbanken in Nederland worden al jaren gesteund door Unox. Zo wordt voor elke deelnemer aan de Scheveningse duik één euro aan de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken gedoneerd. Dit jaar steunde Unox de voedselbank met 10.000 euro, aldus het foodmerk.
(PvWK)
foto boven: Winkelman en Van Hessen
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- water
- frisse neus
- ijskoud
- voornemen
- zee
- Unox
- Ok van Batenburg
- Nederland
- worst
- food
- National Geographic
- erwtensoep
- Scheveningen
- Europe from Above
- duik
- Oud & Nieuw
- serie
- Nieuwjaarsduik
- oer-Hollands
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing