[video] In 10 maanden voor 97 miljoen euro aan vleesvervangers gekocht
- Food-en-retail
- 4 jan 2019 @ 09:02
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekFoodMarketing
- 4 jan 2019 @ 09:02
- Peter van Woensel Kooy
Tot november 2018 besteedden Nederlanders voor zo'n 97 miljoen euro aan vleesvervangers. In het jaar daarvoor was dat in dezelfde periode 80 miljoen, blijkt uit cijfers van IRI. Daar zit meer omzet in.
Vleesvervangers zitten volgens IRI, dat optelt wat we kopen in de supermarkten, al langer in de lift. 'Maar de uitgaven zijn nog altijd een schijntje vergeleken met wat we afrekenen aan vleesproducten. In 2018 gaven we daar al twee miljard aan uit. Zowel het eten van vlees als vegaproducten kan voer voor discussie zijn. (...). Wat moet je daarvoor weten?', vraagt NOS op 3, die de cijfers opvroeg bij IRI. Het programma beantwoordt (nog met kerstsausje) in een video hieronder 'de feiten'. Hierop is intussen al wel wat kritiek gekomen. 'NOS deelde vlak voor de kerst een informatief filmpje over de (on)duurzaamheid van vlees. Sympathiek! Maar een aantal dingen hadden zorgvuldiger onderzocht kunnen worden.' Klik hier voor wat nuances op de stellingen van NOS.
Relatief weinig ondersteuning
Vleesvervangers zouden nog meer in de lift kunnen zitten, bepleit stichting EGV. In de eerste helft van 2018 maakten supermarktketens meer reclame voor vlees dan in het jaar ervoor, signaleerde EGV al. Voor vleesvervangers is onevenredig weinig marketingbudget beschikbaar, waardoor retailketens omzetkansen laten liggen en niet inspelen op de planeetvriendelijker consumententrend. Voor de verkoophit van de Vivera vega-biefstuk in het Britse Koninkrijk afgelopen jaar zagen we gek genoeg nauwelijks promotie in Nederlandse winkels, nota bene het land van herkomst. En dan is de reactie: 'kijk maar, het loopt hier matig.' Een significante piek in de verkoop van vleesvervangers is wel duidelijk te zien in de -ook door grote retailketens enthousiast en met extra marketingbudget ondersteunde- 'Week zonder Vlees' in 2018. Waaruit blijkt dat extra marketingaandacht wel degelijk werkt. Klik hier voor meer foodtrends voor 2019 (icoon 4).
(bronnen: NOS op 3, EVG, MT)
Infographic IRI via NOS
Foto boven: Unsplash
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- vega
- periode
- bestedingen
- IRI
- infograpghic
- EGV
- marketing
- discussie
- Nederland
- 97 miljoen
- euro
- NOS op 3
- 80 miljoen
- retail
- cijfers
- vlees
- vleesvervangers
- budget
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing