[interview] 6 vragen aan Vincent van Dijk, initiator van Hotelnacht

[interview] 6 vragen aan Vincent van Dijk, initiator van Hotelnacht
  • Food-en-retail
  • 23 jan 2019 @ 09:03
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • CreatieInterviewMarketing

Vincent van Dijk (links op de foto) is behalve initiator van de Hotelnacht -waarvan dit weekend de nieuwste editie plaatsvond- ook partner van marketingbureau HBMEO. Hoogste tijd om nader kennis te maken.

Klik hier voor het nieuwsverslag van de j.l. Hotelnacht 2019

1. Stel jezelf even voor. Wat heb jij met marketing?

Mijn naam is Vincent van Dijk, initiator van Hotelnacht en partner van marketingbureau HBMEO. Wij bouwen merken. We zijn gespecialiseerd in hospitality en drankmerken en vooral categorieën, zoals gin, vermouth of de hotelbar.

2. De Hotelnacht 2019: wat waren de verwachtingen en zijn deze vervuld?

Dit was de 7e editie van Hotelnacht. We wilden het dit jaar nog professioneler opzetten, een nog leuker programma aanbieden en meer mensen trekken. Dat is zeker gelukt. Het programma was zeer bijzonder met 60 geweldige feestjes en een lijst met topmerken, zoals Belvedere, Moët, Marie-Stella-Maris, Auping, Bols en Campari.

3. Hoe kunnen merken zich manifesteren gedurende de nacht?

We proberen een match te maken tussen de merken en de feestjes in de hotels. Voor Naked Grouse bedachten we dit keer de Naked Rooftop Jacuzzi Party met hot-tubs op het dakterras van DoubleTree by Hilton, voor Geberit maakten we het meest luxe toilet ter wereld bij hotel TwentySeven, voor Moët & Chandon hebben we een keer een Pool Party bedacht in het Amstel Hotel en deden we nu een exclusief champagnediner in de presidential suite van Pestana, voor Canadian Red een mini-bar met mini-cocktails, geserveerd door dwergen, voor Grapes Unlimited hebben we dit keer een blind-wine-tasting bedacht bij De Manor. We willen activaties die tot de verbeelding spreken en waar zowel een merk als een hotel goed tot hun recht komen. Hotels zijn sowieso een prachtige plek om een merk te bouwen. In een internationale omgeving met service en luxe en een doelgroep die bereid is om hiervoor te betalen. 

4. Er wordt soms gezegd dat het al druk is in Amsterdam, hoe rijmt dit met de steun aan de nacht door de Gemeente? Hoe zie jij dit vraagstuk zelf?

Hotelnacht is ooit bedacht in opdracht van de gemeente Amsterdam, om de hotelindustrie in de spotlight te zetten. Dat was in een tijd dat er veel nieuwe hotels werden gebouwd en de Amsterdammer nog helemaal niet naar hotelbars en -restaurants ging. Inmiddels wordt het event nauwelijks meer ondersteund door de gemeente, maar staat het bijna op eigen benen. Juist nu er zoveel wordt geklaagd over drukte in de stad, is het belangrijk om ambassadeurs te creëren voor hotels en Amsterdam als toeristische bestemming. De toeristische sector levert een belangrijke bijdrage aan de economie en werkgelegenheid. En zorgt ervoor dat Amsterdam een wereldstad is geworden met bijzondere restaurants, bars, musea, taxibedrijven, etc. De overlast van toeristen wordt veroorzaakt door een kleine groep vreselijke idioten die naar de stad komen om te zuipen en te blowen. Die mag wat mij betreft hard aangepakt worden, want die leveren de economie weinig op, maar kosten juist vreselijk veel geld en zijn bovendien erg slecht voor het imago van Amsterdam. Sluit die coffeeshops en leg het zuip-, snuif- en snackgedrag op de Wallen aan banden. Schoonvegen, net als wat met New York is gedaan. Pak die low-cost carriers aan die al die vreselijke zuip-Britten hierheen brengen. Maak van het oude centrum een hippe buurt met leuke restaurants en bars waar ook de Amsterdammer zelf komt. 

5. Pulitzerbar kreeg een prijs. Hoe komt deze tot stand en waarom Pulitzer?

Voor de zesde keer hebben we de Belvedere Best Hotel Bar Awards uitgereikt. Een jury is langs alle hotelbars van Amsterdam gegaan en heeft gelet op de kwaliteit van de cocktails, de service, de ambiance, het interieur etc. Pulitzer sprong er echt uit. Hier wordt afgelopen jaren op topniveau gewerkt. Het is een bar die niet zou misstaan in New York of Londen. Hier komt een mooie mix van internationale gasten en buurtbewoners. Het niveau van de hotelbars in Amsterdam is sowieso enorm gestegen. Net als het aanbod. Je kunt tegenwoordig kiezen uit tientallen hotelbars door de hele stad waar je op een dinsdagavond ook een cocktail kunt drinken. 

6. Komt er in 2020 weer een nacht en kun je daar al iets over vertellen?

Zeker. Hotelnacht is niet meer weg te denken. Inmiddels hebben hotels ontdekt dat de local een erg belangrijke doelgroep is. Als deze naar je hotel komt, dan blijft de gast ook langer in het hotel. Die kiest voor een populaire hotspot, een plek waar het gebeurt. Zowel veel hotels als merken hebben aangegeven komend jaar ook weer mee te doen. We zijn ook aan het kijken of we dit platform gedurende de rest van het jaar ook meer kunnen gebruiken. Wat mij betreft mag het elke nacht Hotelnacht zijn.

tekst: Peter van Woensel Kooy


Actiebeeld met Van Dijk (midden) op de j.l. Hotelnacht in Amsterdam

Klik hier voor eerder interview (2016) met Vincent

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken