Marqt weigert btw-verhoging op onbewerkte groente en fruit door te voeren
- Food-en-retail
- 3 jan 2019 @ 10:10
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFood
- 3 jan 2019 @ 10:10
- Peter van Woensel Kooy
Eetwinkel Marqt berekent de btw-verhoging van 6% naar 9% op onbewerkte groente en fruit niet door aan de consument. De retailer is het namelijk niet eens met de keuze van de overheid om de prijzen van deze gezonde categorie te verhogen.
Verkeerd signaal
Het gros van alle levensmiddelen wordt door de verhoging van het lage btw-tarief van 6% naar 9% duurder. 'Dat terwijl veel Nederlanders het lastig vinden om een gezond voedingspatroon aan te nemen. Bijna de helft van de Nederlanders is te zwaar en eet bijna 120 gram groente en 70 gram fruit per dag minder dan het Voedingscentrum aanbeveelt. Door deze maatregel worden ongezonde, goedkope producten, die vaak sterk bewerkt zijn, nog aantrekkelijker ten opzichte van gezonde producten. Daar zijn we het niet mee eens, dus stimuleren we de gezonde keuze. We vinden het belangrijk om daarin te investeren', reageert Joost Leeflang, directievoorzitter bij Marqt.
(PvWK)
Over Marqt
'Marqt is opgericht in 2008 met als ultieme droom een eerlijk voedselsysteem. De retailer biedt smaakvolle producten die zo dicht mogelijk bij hun natuurlijke oorsprong staan en gemaakt zijn met respect voor mens, natuur, milieu en dier. De eerste winkel werd geopend aan de Overtoom in Amsterdam-West. Inmiddels telt Marqt 16 winkels, in Amsterdam, Rotterdam, Haarlem en Den Haag. Het hoofdkantoor is gevestigd aan het Barentszplein in Amsterdam en het distributiecentrum en de keuken bevinden zich in het Amsterdam Food Center aan de Jan van Galenstraat. De directie bestaat uit Joost Leeflang, Thijs Fleuren en Tjibbe Bouma. In totaal werken er ongeveer 750 medewerkers. Sinds 2017 zijn Triodos Bank en SIV aandeelhouders van het bedrijf.'
(bron: Marqt)
Beeld: Marqt Overtoom Amsterdam
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Thijs Fleuren
- mvo
- Jan van Galenstraat
- Quirijn Bolle
- Marqt
- biologisch
- droom
- lokaal
- gezond
- food
- Amsterdam Food Center
- verantwoord
- boer
- visionair
- dc
- Joost Leeflang
- directie
- eerlijk voedselsysteem
- retail
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing