NVWA en Marktplaats slaan handen ineen
- Food-en-retail
- 28 jan 2019 @ 09:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - WinkelenFoodMVO
- 28 jan 2019 @ 09:02
- Redactie Food en Retail
De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en Marktplaats gaan samenwerken om handel in illegale producten aan te pakken. Op Marktplaats worden 350.000 nieuwe advertenties geplaatst op een dag: wees alert op webshops van buiten de EU.
De partijen ondertekenen een contract waarin afspraken staan die helpen om advertenties met illegale waar te weren van het internet. De samenwerking gaat van start op 1 maart 2019, meldt VMT. 'Het concept is afgelopen jaar al getest door de NVWA onder de naam Notice and Take Down procedure. Deze procedure had betrekking op een aantal gewasbeschermingsmiddelen en invasieve exoten. In ongeveer twee maanden zijn er rond de 120 advertenties met producten uit deze categorie verwijderd. Afgelopen zomer werd de pilot uitgebreid voor de NVWA domeinen BED (Bijzondere Eet- en Drinkwaren zoals voedingssupplementen en afslankmiddelen, red.), productveiligheid, e-sigaretten en e-liquids.'
Webshops buiten EU
Internethandel groeit sterk, constateren de partijen. Markplaats wordt dagelijks bijvoorbeeld 2.1 miljoen keer bezocht en biedt 350.000 nieuwe advertenties per dag. De NVWA roept consumenten vanwege deze enorme groei op extra alert te zijn op de advertenties, helemaal als het webshops buiten de EU betreft. 'De kans is namelijk aanwezig dat daar producten worden aangeboden die niet aan de veiligheidsstandaarden voldoen die gelden binnen de Europese Unie.'
(bron: VMT en NVWA, beeld: Unsplash)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- alert
- advertentie
- Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit
- aanpakken
- illegaal
- extra
- Marktplaats
- NVWA
- webshop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing