'Retail gaat over op Proteus-display'

'Retail gaat over op Proteus-display'
  • Food-en-retail
  • 31 jan 2019 @ 11:00
  • Link
  • Hugo Schrameyer
    Hugo Schrameyer

    journalist en redactie-adviseur
    MarketingTribune
  • Innovatie

R&D-organisatie Pure Value wil zijn display-oplossing Proteus tot standaard uitbouwen voor de volledige retail. Bram van Schijndel geeft een toelichting op ons Shopper Marketing Update Live!-event.

Bram van Schijndel is co-founder van Pure Value, samen met Geert Marivoet. De Benelux-organisatie zetelt niet in Nederland, maar heeft het hoofdkantoor in het Belgische Amands, ter hoogte van Mechelen. Bram is één van de vier sprekers die een inleiding verzorgt op ons Shopper Marketing Update Live!-event, dat 19 maart wordt gehouden tijdens het Packaging Event in Amersfoort. We vragen hem alvast een tipje van de sluier op te lichten.

Bram van Schijndel: ‘Samen met retailers en merken zochten we naar een oplossing voor de enorme berg kartonafval. Jaarlijks gaat het daarbij om 1 miljard kg. Displaykarton dat door retailers en merkfabrikanten wordt weggegooid, nota bene zonder precies inzicht wat er precies verkocht wordt. Door dat afvalprobleem te tackelen besparen we ongeveer 85 procent op kartonverbruik en komen we tot bijna 90 procent CO2-reductie. Onze standaard Proteus-oplossing betekent bovendien dat je fors kunt besparen op kosten van afzonderlijke displays. De toevoeging van technologie betekent bovendien dat je daadwerkelijk kunt meten of de display op de winkelvloer staat, terwijl je ook op afstand de vulgraad kunt meten. Als de display voor 30 procent is uitverkocht, kun je beslissen om deze bij te laten vullen, of om een nieuw exemplaar af te sturen.’

Ik heb begrepen dat het balletje is gaan rollen door bierbrouwer ABInBev, dat met zijn 100+Accelerator-programma heeft gezocht naar duurzaamheidsoplossingen.

‘Proteus is 2,5 jaar geleden gestart vanuit co creatie met het merendeel van alle grote merken en retailers in de Benelux. AB InBev sponsort Proteus vanuit een global perspectief en is gestart met meerdere showcases in België en Nederland. Veel merken zien Nederland en België als pilotlanden, maar we zien ook merken die gaan starten in Japan, Zuid Afrika, Polen, Argentinië, Canada en andere landen. Supermarktformule Plus heeft op 13 december in de kick off van Proteus aangekondigd dat de organisatie alle merkleveranciers per 1 juni wil laten overstappen op de nieuwe standaard. We zitten nu in de voorbereidingstijd om dat te realiseren. Eind dit jaar, of het liefst in september, moet de volledige retail zijn overgestapt.’

Dat zijn nogal ambities. Er zijn andere leveranciers, waaronder Holbox of Vlastuin, die net zo goed duurzaamheidsdoestellingen aan de dag leggen. 

‘Ik geloof niet dat het anders kan. Er is een duidelijke standaard nodig. Als je werkt met allerlei verschillende soorten, maten en processen, dan creëer je een uitzondering op een uitzondering. Wat wij doen, is het faciliteren van een oplossing in het totale proces door een standaard display uit één stuk. En natuurlijk, naast onze innovatie bestaan er ook andere initiatieven, maar het is ons geloof dat de markt juist het meest gebaat is bij een duidelijke standaard. Als je keer op keer een display wilt inzetten en wilt meten wat daarmee gebeurt, dan zien wij Proteus als de enige afdoende mogelijkheid.”

Hoe zit de retail er over twee jaar uit?

‘Dan is het merendeel van de organisaties overgestapt op Proteus. Ik wil daar geen concreet percentage aan hangen, maar in ieder geval wel de meerderheid.’

Informatie over de andere sprekers tijdens ons Shopper Marketing Update Live!-event: deze link

Lezers van MarketingTribune/Shopper Marketing Update kunnen zich aanmelden via deze link.

 

Hugo Schrameyer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken