2e editie Nationale Week Zonder Vlees aangekondigd
- Food-en-retail
- 4 jan 2019 @ 15:51
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVOMarketing
- 4 jan 2019 @ 15:51
- Peter van Woensel Kooy
Van 11 tot en met 17 maart 2019 vindt de tweede editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Vorig jaar maart vond de eerste editie plaats. Samen met 56 foodpartners en -marketeers wist initiator Isabel Boerdam een groot marketingsucces van editie 1 te maken. Tijd voor deel 2.
Boerdam is bekend van haar blog en boek De Hippe Vegetariër. Zij wist in 2018 een nationale campagne te realiseren met 32.000 geregistreerde deelnemers. Vanaf nu kunnen mensen zich op weekzondervlees.nl weer aanmelden om mee te doen aan editie 2019, meldt WZV. De extra marketinginspanningen rondom de week leidde de laatste editie tot een significant verhoogde omzet in vleesvervangers bij de partners.
47% van de deelnemers eet nog steeds minder vlees
Een enquête in september gehouden onder de deelnemers van 2018 wijst uit dat het daadwerkelijk een campagne was met landelijke dekking, die geleid heeft tot de gewenste gedragsverandering. De jongste deelnemer was 13 jaar, de oudste 85 jaar, met 50% tussen de 26 en 55 jaar. Alle Nederlandse provincies bleken vertegenwoordigd, met de meeste deelnemers in Utrecht, Zuid-Holland en Noord-Holland (respectievelijk 14%, 13,5% en 12%) en de minste deelnemers in Friesland, Groningen en Zeeland (respectievelijk 3,5%, 4,5% en 5%). Ongeveer de helft van vleesetende deelnemers (47%) geeft aan na zes maanden nog steeds structureel minder vlees te eten dankzij de campagne. Boerdam: 'De Nationale Week Zonder Vlees heeft daadwerkelijk de gehoopte gedragsverandering teweeggebracht. We staan te popelen om er dit jaar een nóg groter succes van te maken. Op naar minimaal 50.000 geregistreerde deelnemers.'
De impact van één week geen vlees eten
De milieubesparing die in één week gerealiseerd kan worden, benadrukt het belang en de relevantie van een dagje minder vlees als onderdeel van het Nederlands eetpatroon. Boerdam: “Elke dag vlees of vis eten is niet meer van deze tijd, een flexitarisch eetpatroon moet de nieuwe standaard worden in Nederland. Als we dat voor elkaar krijgen, leveren we al een wezenlijke bijdrage aan onze klimaatdoelstellingen.' Wanneer je als één volwassene een week geen vlees eet, bespaar je in zeven dagen: 130 liter water, 75 km autorijden aan CO2-uitstoot en 770 gram dierenvlees (een halve kip). Deze besparingen zijn door middel van een ‘cradle to end of life’ levenscyclusanalyse doorgerekend door Blonk Consultants, rekening houdend met de nieuwe voedselconsumptiepeiling van het RIVM. Het volledige rapport is hier te vinden.
Een breed gedragen, maatschappelijke campagne
De Nationale Week Zonder Vlees wordt breed gedragen door diverse bedrijven uit de food- en non-food industrie, stellen de organisatoren. Vorig jaar werd de campagne gesteund door 56 partners waaronder diverse grote merken en supermarkten, daarnaast deden er 276 restaurants mee door middel van De Vegetarische Restaurantweek, 342 bedrijven met hun bedrijfsrestaurant, 63 pompstations die een speciale vegetarische snack aanboden en 152 scholen die er aandacht aan besteedden in de les. Boerdam: 'Ik vind het belangrijk dat de Nationale Week Zonder Vlees een niet-commercieel initiatief is met een duidelijke focus op het doel en de boodschap. Daarom hebben we als stichting ook in 2019 weer gekozen voor een collectief partnermodel, waarin iedere partner op eigen wijze invulling geeft aan de campagne. Samen maken we deze week tot een nationaal succes.' De partners van de tweede editie worden op 21 januari officieel bekend gemaakt, vertelt ze.
Inschrijven nu mogelijk
Iedereen die zich vóór 20 februari inschrijft op weekzondervlees.nl ontvangt gratis én op tijd het Week Zonder Vlees-magazine. Print zolang de voorraad strekt, daarna digitaal. 'Inschrijven is nu mogelijk!
(PvWK)
Over Nationale Week Zonder Vlees
'Van 5-11 maart 2018 vond de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees plaats in Nederland. Van 11-17 maart 2019 vindt de tweede editie plaats. Deze jaarlijks terugkerende campagne is het initiatief van Isabel Boerdam, bekend van het blog en boek De Hippe Vegetariër. Inmiddels is de Nationale Week Zonder Vlees onderdeel van Stichting Nationale Week Zonder Vlees en kent een officiële ANBI-status. Het doel van de campagne is Nederland op een concrete manier bewust maken van de positieve impact van minder vlees eten, en laten zien hoe gemakkelijk dit eigenlijk kan zijn. Kijk voor meer informatie over de campagne en de stichting op weekzondervlees.nl.'
(bron: WZV)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- mvo
- flexitarier
- geregistreerd
- partners
- boek
- Isabel Boerdam
- voedingsindustrie
- vega
- nale
- campagne
- plaats
- 56
- carnivoor
- blog
- Nationale Week Zonder Vlees
- deelnemers
- De Hippe Vegetariër
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing